torsdag 8 mars 2012

BROBYGGARNA


I julklapp fick jag av min dotter Jan Guillous bok Brobyggarna. Jag har inte varit så förtjust i Jan Guillou utifrån av vad jag sett av honom i TV, läst om honom. Däremot har jag inte läst någon av hans tidigare böcker. Min dotter vet att jag intresserar mig för den tid som boken handlar om och tänker lite på vår släkthistoria. Kanske skulle jag då kunna tycka boken är intressant.

Boken handlar om tre pojkar, Lauritz, Oscar och Sverre från Osteröya utanför Bergen, Norges Västland.
De förlorar sin far ute på havet i en storm. De fattiga pojkarna räddas av en släkting som ger dem  arbete på ett repslageri i Bergen . Nu kan de i alla fall bidra med försörjningen.
Pojkarna är väldigt flitiga och duktiga. Med deras erfarenheter av sjön och fallenhet för båtar, bygger de en Vikingabåt i hemlighet. När deras förman får syn på detta blir han arg och barnen skickas hem. En kväll upptäcker ägaren till rederiet Vikingaskeppet och beundrar det. Han undrar vem som byggt det fina skeppet och får till slut reda på att det är pojkarna. Då blir han rasande på hur de blivit behandlade och beger sig till Osteröya. Han lovar barnen utbildning och så småningom även en ingenjörsutbildning i Dresden. Han är övertygad om att de kommer att gå ut som diplomingenjörer, alltså bland de 10 bästa i sin kull. Kravet är att de skall bidra till det mest storartade norska ingenjörsprojekt någonsin att bygga  järnväg och broar mellan Oslo och Bergen.
År 1901 är de så färdiga diplominginjörer.
Endast Lauritz återvände till Norge och byggde järnvägen. Oscar kom till Afrika och byggde järnväg och broar där. Den tredje brodern bosatte sig i London. Sedan handlar boken om Lauritz äventyr med att bygga järnväg och broar i Norge, hans kamp mot stränga vintrar, storm och långa avstånd och senare hans liv liv i Christiana(Oslo).  Oscars arbete och äventyr i Afrika, hans kamp mot olika afrikanska stammar och hans kamp mot vilda djur.

Nå varför skulle denna bok vara intressant för mig? Handlingen utspelar sig i början av 1900-talet. Året är 1901 och mänsklighetens tekniskt mest avancerade århundrade har just inletts.

Nu till släktingarna. Tor är född i Bergen i Norge och hans morfars far hette Paul Henning Irgens och var norsk bilkonstruktör. Han var en skicklig ingenjör och  1883 konstruerade han en förbränningsmotor, den första i historien och den var klar till hantverks och industriutställningen i Christiana . Han fick världspatent på förgasaren på en utställning i Paris och han hoppades på att finna finansiärer så att han skulle kunna starta en bilfabrik. Tyvärr lyckades inte detta.
Dock fortsatte han att konstruera motorer, mest båtmotorer



En annan lustighet är att Tors farfar hette Lauritz Lauritzen, precis som huvudboksinnehavaren gör, dock är Tors farfar född i Gudbrandsdalen  även han under en tid då  förhållandena kunde vara svåra.
Boken beskriver också arbetet över Hardangervidda, där det var tufft att leva under stränga vintrar.

Nästa likhet är min far som föddes 1901 i Ystad och hans far var smed från Närke. Detta med järn och ståltillverkning som hade blomstring vid denna tiden har nog skapat många olika öden. Det är mycket intressant att läsa om tiden som ens förfäder levde i och som i dag har så stor betydelse.

På lördag i Skånska dagbladet kommer en intervju med Tor, där han berättar om sin Rolls Royce och bakgrunden till hans bilintresse, det skall bli intressant och se vad dom skriver.

4 kommentarer:

  1. intressant att se hur många likheter det finns, den boken måste jag nog ta och läsa jag med. Ska ut och se om jag hittar den på bokrean. Ska bli spännande att sen sätta igång med pappas sida av släkten också.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte heller lockats så mycket av att läsa Guillou, men den här verkar ju väldigt intressant. Jag tycker också om att läsa historiska romaner! Gärna de i lite mer modern tid, heller än medeltid och riddartid.
    Håller med Per om att det var lustigt att det fanns så många likheter med er egen historia. Det gör även den mycket verkligare och mer förståelig. Är det ren fiktion eller har Guillou någon koppling till den delen av historien också?
    Har läst den jättefina stora artikeln om Tor i Skånskan. Jättekul!!! Tänk att jag också åkt i den bilen!! Ska visa artikeln för barnen när de kommer hem. Rikard såg den redan igår kväll.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte Guillous roman är någon släkthistoria. Verkar nog mer som han vill beskriva tiden och kanske lite fiktion.
      Vad jag har förstått skall det komma en fortsättning på boken.
      Kul att du tyckte om artikeln.

      Radera
  3. Googlade och hamnade här. Min morfars farbror var denna Poul Irgens, bilkonstruktör. Jag själv är road av äldre bilar och har bl a ägt en Rolls Royce, två märkliga sammanträffanden.

    Bror Irgens

    SvaraRadera