tisdag 21 maj 2013

KONFIRMATION I GENARP

Pingstafton var det dags för Morgan, mitt barnbarn att konfirmeras i Genarps kyrka. Dagen visade sig från sin bästa sida med strålande sol och värme.
Släkt och vänner samlades i kyrkan för att följa konfirmationsmässan. Konfirmanderna hade två veckor innan konfirmationen haft en redovisningsmässa, där de höll i gudtjänsten och visade vad de lärt under sin konfirmationstid. Så på konfirmationsdagen var det ingen redovisning, vilket flera tyckte var synd. Jag antar att man på detta sätt avdramatiserade själva konfirmationsdagen och de unga kunde vara mer avslappade. De var ju ändå i centrum för dagen.
Efteråt samlades vi utanför kyrkan för gratulationer och fotografering. Stiliga ungdomar, nyklippta och nya kläder.


 
Morgan
Morgan och  kusin Ella



Därefter gick den korta vackra färden mot Björnstorps slott och det gamla Bryggarhuset som Magnus lånat för tillfället.
 
 

 
 
Far och Son Välkomnar
God mat fick vi, marinerad fläskfilé med potatisgratäng och marängsviss till efterrätt. Detta är Morgans favoriträtt och alla tyckte det var mycket gott. Tyvärr glömde jag att fotografera maten.
Jag visar heller inte här bilder från festen då jag inte är säker på vilka av gästerna som verkligen vill vara med på bild i min blogg.


4 kommentarer:

  1. Det var verkligen en lyckad dag! Strålande sommarvärme och god mat! Hoppas att vädret håller i sig hela sommaren!
    Finns både för och nackdelar med att inte har redovisning, som prästen sa, det handlar inte om art bli godkänd eftersom de redan är godkända i Guds ögon!

    SvaraRadera
  2. Ja det är verkligen konfirmationstider. Vi har varit på två stycken och har två kvar i sommar, varav Malins är den ena.
    De gör SÅ olika när det gäller vad som händer i kyrkan. Vi var på en i Motala som var väldigt lik Linnéas i London. De pratade utifrån Frälsarkransen. Lungt och trevligt. Sedan var vi på en konfirmation i Löddeköping. Där var det "Rappakalja" som frågesport, de visade bilder på sig själva från sina respektive dop, de sjöng med teckenspråk och gjorde en massa andra saker. Väldigt lättsamt och underhållande.
    Jag reagerar på det här med kläder. Morgan är ju jättefin! Killarna är verkligen allt från gympaskor och jeans till uppklädda. Tjejerna är lite mer lika och de flesta är uppklädda.
    Jag var i Köpenhamn i helgen och handlade konfirmationsklänningar till Malin och hennes kusin. De har helt olika stil, men båda blir fina.
    Bilden med vägen genom landskapet är HELT fantastisk!!
    KRAMAR.

    SvaraRadera
  3. Åh, Ingrid! Jag såg inte förrän idag att du även kommenterat konfirmationen. Ja, det är väldigt olika hur de lägger upp konfirmationen och läsning i de olika församlingarna. I Genarp hade de som sagt haft en redovisningsmässa 2 veckor före och den hade gått i frälsarkransens tema, med olika stationer som konfirmanderna redovisade.
    KRAMAR till er alla!

    SvaraRadera
  4. Hej Astrid!
    Så kul att se dig igår. Jag torkade upp så småningom :) . Det var det dock värt för en intressant pratstund med Kim. Vi hann med att diskutera både boköversättningar, marknadsföring och den fina sommaren som gått.
    Massor av kramar Ingrid

    SvaraRadera