måndag 25 juli 2011

UTFLYCKT: ÖSTERLEN EN MOLNIG OCH REGNIG JULIDAG


I förra veckan, närmare bestämt torsdagen,  var det mulet och regnmolnen hängde tunga på himlen. Väderleksrapporten hade inte lovat något annat, men kvällen innan ringde grannfrun och frågade om vi ville följa med till Bröstarp och åka det gamla tåget som går mellan Brösarp och St. Olof. Naturligtvis ville vi det! Vi kom i god tid för att köpa biljetter. Efterhand kom fler och till slut var tåget fullsatt med unga och gamla, mycket barn. Vi åkte genom en böljande och mycket vacker trakt. På tåget drack vi vårt medhavda kaffe, många hade lite matsäck med sig och det var en väldigt mysig färd. Tillbakavägen hörde vi hur regnet smattrade ner, men lagom tills vi kom tillbaka upphörde det och vi kunde vinka av nästa avgång.



Efteråt gick färden till Christinehof slott. Det ligger underbart vackert med dammar och vackra promenadstråk. Barnen sprang på vallarna och letade efter grodor. Här görs nog mycket för att man skall njuta av naturen, med sinenas stig, holkar för fladdermöss mm.

Christinehof slott

Gänget samlat bakom slottet
Efteråt åkte vi till ett helt underbart café, Alunbrukets café alldeles i närheten av slottet. Jag lägger upp några bilder som får tala för sig själv.


Överallt prunkande rabatter i all dess sommarfärger, som jag njöt av och bara måste fotagrafera.



En härlig smörgås, skinka, brie med lite paprikamarmelad, som var underbart god. Naturligtvis prövade vi de goda kakorna också. De var verkligen inte fy skam de heller och så mycket kalorier vi fick i oss!!!





Flera gamla korsvirkeshus låg i en klunga, det här tror jag är en gäststuga. Den skulle jag gärna tänka mig att hyra. 


2 kommentarer:

  1. Vilken härlig utflykt. Jag följde med förra året på en resa med det tåget det var riktigt mysigt, vi avslutade med fika på café annolunda och sen ett dopp i havet Bert kallt men uppfriskande.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig utflykt. Tänk vilka underbara grannar ni har :) !!! Jag åkte det tåget med Alexander och Tobias, då vi firade Johans födelsedag. Undras om de kom ihåg det...
    Alunbrukets café kände jag inte till och det verkar ju ha varit en stor miss! Ska lägga det tipset på minnet!

    SvaraRadera