fredag 28 juni 2013

MERA STOCKHOLM

Bröllopsyra var en sak, när jag var i Stockholm, men huvudsaken var att med Per upptäcka staden.
Fredagen, den första dagen, strålande väder och Per hade tagit ledigt från sina barn på förskolan.
Vi begav oss in till Kungsparken, där var det var en matmässa, Stockholms restauranger serverade sina specialiteter. Mycket folk men vi tog bara en kopp kaffe och liten kaka och satte oss för att lyssna på musiken som spelade.

NK, Gallerian och Åhlens måste upptäckas, kanske hittade vi något att handla. Jag köpte en väska, då jag fann att min handväska var alldeles för liten för en dag i Stockholm.

Gamla stan gick vi igenom och kom till slottet, förberedelserna inför morgondagens bröllop pågick. Bilar körde hela tiden in på borggården och när vi kikade in såg vi alla barnen med blomgirlanger som övade. De skulle kanta gången intill kyrkan med sång, (det visste vi inte då).
Bilden blev otydlig.

 
Titt in på barnen
Prinsessan Birgitta såg vi, men kom inte på att det var hon, förrän hon var nästan inne i slottet.
TV - stationerna hade redan satt upp sina podier och flera fotografer var där.

Efter en liten stund tog vi djurgårdsfärjan ut till Djurgården turen ut var fin med mycket folk.  


 
Vi besökte Abba museet, där var lång kö när vi kom fram. Priset var kanske i högsta laget. Jag hörde barnfamiljer som klagade. 200 kr inträde + 40 kr för audie - guide per person blir mycket pengar.

 Det var en spännande upplevelse, där man kunde följa Abba medlemmarnas karriär. De berättade  om sitt liv och sin tid tillsammans. Vi fick se deras fina scenkläder, deras studie, guldskivor. Sedan fanns det också små bås där man kunde pröva sin röst eller stå på scen med dem. Väl värt ett besök om man upplevt Abbas storhetstid. Jag tycker mycket om deras musik, den är så uppiggande.

Lite fotos som få tala för sig själva.





 

 
Tillbaka till centrum tog vi spårvagnen och nu var vi hungriga så en god köttbit på Jensens smakade utmärkt.



SÖNDAGEN:
vaknade vi med att det åskade och regnet öste ner, vi som tänkt tillbringa dagen i naturen på Djurgården! Vid lunchtid trotsade vi vädret och tog pendeltåget in, när vi satt där, så slog nog blixten ner inte för långt ifrån oss. Hela tåget skakade. Tur att man kan gå under jord i Stockholm, det gjorde vi och satte oss för att dricka kaffe på Gallerian. Där var mycket folk och vi hade inte lust till shopping, så vi tog oss ut till Nordiska Museet istället. Ingen av oss hade varit där tidigare. Det var ett mycket vackert museum, som berättade om hur vi levde från förr till nu.


 
Vi kunde följa modets skiftningar  fram till i dag. Likaså kunde vi följa våra seder och bruk på ett trevligt vis. Hur man på olika sätt dukade till gille, var roligt att se

Svanen på bordet återanvändes flera gånger!


Dessertbordet såg läckert ut

7 sorters kakor minst, skulle det vara

När vi efter någon timme fördjupat oss i alla traditioner och tittade ut, så sken solen. Alltså gällde det att ta igen det vi förlorat i regnvädret. Vi tog oss ut till Rosendals trädgård. Så fint det är där, länge gick vi och tittade och kunde naturligtvis inte låta bli att fotografera.

Vägen till trädgården så lummig och fin.


Rosendals slott

 
 
 
Per är en ivrig och duktig fotograf.
 
Efter en kopp kaffe promenerade vi till Prins Eugens Waldermarsudde, museet var stängt, men vi fick en fin kvällspromenad där. Otroligt vackert och jag kommer säkert att återvända dit.
Bilder från småbåtshamnen, lummigheten och in mot Stockholm.





Staty av Antoine Bordell
Herakles
Stockholm är verkligen en underbart vacker huvudstad.

MÅNDAGEN
och tisdagen arbetade Per.

Måndagen passade jag att äta lunch med min väninna och före detta kollega. Otroligt hur länge man kan sitta och prata, när man inte setts på ett tag. Först en besök på en Sushi restaurang, tillsammans med hennes dotter. Senare långprat på NK kaffe med god kaka.

Tisdag eftermiddag hemfärd.


 
 
 

2 kommentarer:

  1. Det var verkligen trevligt att ha dig på besök, du är välkommen fler gånger och ta gärna med dug pappa också, med bäddsoffan får ni båda plats ;-)

    Ja det var onödigt dyrt med 200+40, aufmdioguiden borde ha ingått i ordinarie pris! Men ABBA museet var väldigt fint och intressant!

    Nu har jag börjat på en version om "cirkusmanndmen" gå gärna in på min blogg med berättelser och titta och kommentera! http://berattelseravmig.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. Vi har en jättefin huvudstad och där finns verkligen alltid något att göra. Dessutom med det vackra läget vid vattnet.
    Vi var på Waldermansudde och Rosendal för många år sedan med barnen. Jag längtar till ett tillfälle att åka tillbaka till båda dessa ställen. Så fint!
    Håller med dig om att Abba-museumet var dyrt, men vad kul att ha varit där nu när det är så nyöppnat! Hoppas att inträdet går till något bra... Tror det ligger högt på min önskelista nästa gång jag åker till Sthm.
    Ni har Per där, jag har min syster på plats. Inte dumt :) .

    SvaraRadera