söndag 16 januari 2011

ÅRET SOM GÅTT!

GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!

Jag är starkt medveten om att nu är vi inne på nytt år och jag har bara inte kommit mig för att skriva något. Det är väl så, att jag inte riktigt vetat var jag skall börja, eller vad jag skall skriva om.
En kort resumé på det året som varit, kan göra att jag kommer igång igen.

Förra året började lika kallt och med lika mycket snö som det är nu. Jag arbetade fortfarande då och minns att det var besvärligt, då mitt arbete i hemtjänsten går ut på att besöka vårdtagare. In och ut i hem, in och ut i värme och kyla, därefter hjälpa de äldre, med ofta tunga lyft eller förflyttningar. Detta på kvällarna och jag var ofta inte i säng förrän efter midnatt.
Jag älskar detta arbete, att träffa så många olika människor och dessutom kunna göra livet lite lättare för dem. Hjälpa dem med deras medicin, insulin eller sår. Ibland bara var till hands.
Förra året blev det emellertid lite för mycket för mig, jag blev sjukskriven och det blev flera sjukhusbesök. Efter det bestämde jag mig för att gå i pension, då jag fyllde 65 år. Alltså 1 juni var jag friherrinna!

Nu har jag all tid i världen att göra vad jag vill och njuta av livet. Jag gick vid bästa tidpunkten precis då sommaren började och jag kunde njuta av den fullt ut. Ingen som ringde och frågade om jag kunde komma in och arbeta extra! Denna lyx hade jag inte kunnat unna mig på länge. En hel lång fri sommar!
Jag kunde sola, bada eller bara läsa någon bok. Vi gjorde en del utflykter och jag minns speciellt Rolls Roysklubbens årsmöte i Varberg i början av juni.
På hemvägen skulle vi besöka Ullared och dess bilmuseum, jag var tveksam då jag inte förstod hur vi skulle kunna parkera 20 rollsar där! Det visade sig emellertid att allt var förberätt för vårt besök alltså körde vi i karavan och blev anvisade en avspärrad parkeringsplats precis utanför museumet. Då kände man sig betydelsefull, när alla tittade på de fina bilarna som kom!
Vi besökte inte köpcentrumet utan fortsatte hem. Det var vår 40-åriga bröllopsdag och vår dotter Anna hade överraskande bjudit oss på bröllopsmiddag hemma hos sig!

Nästa speciella utflykt var min 65 årsdag.  Vi skulle tillsammans med barn och barnbarn göra en Skånetur som började med lite brunch  i trädgården hos Karin. Efteråt fortsatte vi till Ystads djurpark, det är väldigt fin liten djurpark och barnen tycker ju om alla djuren. Hu så varmt det var den dagen!
Vi fortsatte till Victors Olofs café. Ett underbart ställe som kan rekommenderas! Utfärden avslutades vid Ale stenar där barnen fick springa av sig i backarna och där är en fantastisk utsikt! Härlig glass avslutade denna minnesvärda dag och vi fortsatte alla trötta hem.

Nu när vi båda är hemma så bestämde vi att vi fick göra något åt trädgården! Vi anlitade en trädgårdsarkitekt till hjälp och fick förslag på både framsida och baksida till vår tomt.
Hur vi påbörjat arbetet har jag redan skrivit om i tidigare inlägg. Vintern kom tidigt och våra plattor som skulle komma vecka 46, de kom veckan innan jul. Så nu när snön smälter får vi fortsätta med trädgården och det kommer jag att rapportera om efterhand.

Hösten inleddes med valrörelsen, som var ganska intensiv. Jag var med inne i Lund och knackade dörr. Tillsammans var det flera tusen dörrar. Vad roligt det var och vad många positiva människor vi mötte, ingen som var sur eller otrevlig mot oss. Jag träffade också många nya unga moderater som var så positiva och entusiastiska. Härligt! Valet gick ju bra för oss!

Alltså ett rätt bra och lugnt år har passerat och jag är ganska nöjd med mitt liv som pensionär.
Jag började ju  också att blogga och använda facebook.

Vad som sedan hänt i vinter har jag ju redan skrivit om. Nu har ett nytt år börjat, med nya utmaningar.

1 kommentar:

  1. Det är roligt med summeringar! Då ser man verkligen hur mycket som händer hela tiden. Livet är fantastiskt! Kram.

    SvaraRadera