måndag 24 januari 2011

JANUARI

Nu, är jag igång igen efter att det varit lite trögt i början av året. Oxmånad är det så de kallar den här tiden? Helgerna är över och det har varit kallt och lite grått ute. Jag är sån som längtar efter ljuset och ser hur det påverkar mig. De vanliga rutinerna börjar komma igång, med möten och nya sammansättningar i grupperna inför denna valperioden. Det är roligt och utmanande.

Tingsrätten började året med en uppstart då alla samlades, personal och vi nämndemän. Inbjuden var också en talare som talade om grooming. Rubriken var "LÄR DIG DEN VÄRLD SOM VÅRA UNGA KALLAR VARDAG". Denna värld verkar skrämmande och handlade om Internet som riskmiljö och vad  våra ungdomar kan utsättas för? Vad vet vi om vem våra barn pratar med på nätet, eller vad de får uppleva framför skärmen både på skoltid och i det egna hemmet? Vi är nog många vuxna, som inte vet det. Vår gästtalare är ute i hela landet och talar om detta både i skolorna, för polisen mm. Han är ute med fingerat namn på alla saiter och har uppdagat en hel del pedofiler. Dessa män söker sina offer på de sidor och saiter som barn och ungdomar är inne på t.o.m på Bolibompa, hästsaiter eller modesaiter. De är mycket manipulerade och uppträder ofta som väldigt snälla och vänliga. Skrämmande!

I förra veckan blev jag uppringd av en försäljare för Romana. Han ville inte sälja något, nej då, han ville bara ge mig två böcker och jag behövde inte göra något. Dessutom skulle jag få deras tidning i 8 månader och behövde fortfarande inte köpa något. Jag tvivlade och sa, att jag ville inte binda mig till fler bokklubbar. Det skulle jag inte heller, utan jag kunde bara knappa in ett nummer på telefonen när jag ville avsluta, så uppfattade jag det. Jag tänkte att jag genom tidningen kunde få tips om bra böcker. Nu visar det sig att i fortsättningen kommer en bok i månaden om jag inte avbeställer. Jag känner mig dum som inte höll fast vid mitt nej. Jag fick en bok av Nora Roberts och en av Danielle Steel. Dessa författare har jag inte läst något av på många år, jag får se vad jag tycker om dem nu.

I onsdags ringde min dotter Karin från Dubai och sa att hon längtade hem lite till vintern. Så dagen därpå kom hon hem till oss på några dagars egen semester. Så underbart! Hon bodde  hos oss tills igår och så mysigt att ha henne här och rå om henne lite. Nu märker jag hur jag saknar de barn som bor långt borta!  Lite välkomstmottagning hade vi på kvällen, även om hon var trött efter resan, men speciellt på grund av att hon fått en obehaglig halsfluss. Okej, hon fick vila hela nästa dag bl.a på soffan med Bella vaktande på hennes fötter. Lördagen var hon bättre och kunde besöka deras hus nära Ystad och gå en lång promenad och sedan tända en brasa som hon längtat efter.
Söndagen firade vi barnbarnet Saras 11- årsdag med paj och tårta. Hon är en riktigt stor och söt tjej och jätteglad för alla fina paket som hon fick. Där var pysselgrejor och kläder, allt verkade till belåtenhet.
Imorgon åker Karin åter hem till Dubai och sina barn som längtar efter henne.

Ja, det ser ut som om jag snart får göra ett besök i Dubai igen. Det är över 2 år sedan jag var där, så kanske jag reser i vår. Barnbarnen utvecklas så mycket.

Ingrid Ja, jag skall ta några bilder när det blir lite mer vår och då kommer jag också ändra bakgrunden, det dröjer nog inte så länge till dess. Redan nu märker man att ljuset kommer tillbaka och några gånger hör man fågelkvitter i buskarna.
Ha det så bra och hälsa familjen! Kram

2 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket som hänt hos er de sista veckorna! Vad kul att Karin kom hem själv. Även om det såklart är roligt att träffa hela familjen, så umgås man på ett annat sätt när man är ensam med sina föräldrar. Jag tyckte det var så kul att resa själv till Sydafrika med mina föräldrar.
    Usch dessa bokklubbar, man ska vara på sin vakt, men när jag var med i Bonniers bokklubb fick jag många bra böcker, så allt är inte dåligt med dem.
    Det är inte lätt att hänga med på internet, jag gör mitt bästa för att hålla koll på våra barn. Men det kräver ju både tid och kunskap.
    Vi hör också fåglar kvittra här. Härligt!

    SvaraRadera
  2. Det är mycket läskigt med grooming!!!

    Vad trevligt att du listade vilka böcker som du hade läst!

    Tyckte du om pianostämmaren?

    SvaraRadera