söndag 2 januari 2011

Julmarknad Köpenhamns Tivoli

Det blir lite si och så med skrivandet under helgerna, så jag backar tillbaka till förra årets näst sista dag.
Då jag har Per på besök, som annars bor i Sundsvall, bestämde vi att vi måste göra något annat. 
Tanken var att vi skulle ta tåget och åka till Malmö och Triangeln, nu när nya tunneln är öppnad. Denna tunnel som kostat så mycket och varit så diskutabel. Meningarna har gått isär och nu ville vi uppleva den i verkligheten. Varför bara åka till Malmö, när man kan åka hela vägen till Köpenhamn? Alltså bestämdes, att vi skulle åka över till Tivoli  i Köpenhamn och med oss hade vi Morgan barnbarnet, som annars skulle vara hos oss i Dalby den dagen.
 Vi tog oss till stationen i Lund och hann precis med ett något försenat tåg och åkte under Malmö på bara en kvart. Stationen i Malmö var ombyggd och det är väl här Citytunneln börjar. Vi åkte ner under jorden och Morgan tyckte det var häftigt med bildbanden på väggarna. Vidare till Triangeln, där stationen var ljus och fin och även här blev Morgan imponerad av ljuslingorna mellan skivorna i väggarna. Det är härligt att åka med barn de upptäcker saker hela tiden! Hela resan tog en timme och var mycket bekväm, så jag kommer även i fortsättningen att ta tåget till Köpenhamn från Lund, när jag skall över.


Åktur med Morgan i den nya Citytunneln
 Väl inne på Tivoli, som under december månad förvandlas till en gigantisk julmarknad. Här finns bodar av olika slag för julklappar, souvernier och julgotter. Karusellerna var igång så det var  bara att köpa åkband till killarna, så de fick pröva åkattraktionerna. Snart upptäckte de att det var något helt annat att åka på vintern, än att åka på sommaren, nu det blev ganska kallt om kinderna.




Vi ville ha brända mandlar, upptäckte att när vi inte hade danska pengar blev det ganska dyrt. Kort tog de inte, så nu gällde det att växla lite.

vintrigt Tivoli


Kinatornet
Efter att ätit riktigt goda hamburgare på restaurang Vallhall, ville pojkarna fortsätta med lite lugnare attraktioner. Morgan vill pröva att ro i en av båtarna, då det var kallt ute, gick jag under tiden in och tog en Irish Coffé. Timmarna gick och vi fick tänka på att ta oss tillbaka hem, men innan dess var Morgan bara tvungen att få en spunnet socker. Med den i handen skyndade vi till tåget hem, det var knappt att han hann äta upp den innan vi skulle gå ombord!

Vilket spunnet socker

3 kommentarer:

  1. Ja det var en väldigt lyckad dag, lite väl kallt att åka berg-och-dalbana men nu har man testat att göra det vintertid också.
    Tågen är verkligen snabba och smidiga, totalt bara en kvart sena så tyckte inte det var så farligt. Jag är överlag nöjd med SJ, vist blir det problem ibland, men med tanke på hur många turer som tror jag att det är förhållandevis lite förseningar. Folk klagar i allmänhet på tok förmycket. Men kan väl tycka att citytunneln, även om den är trevlig, kostar lite väl mycket. Man sparar in en kvart i restid om man skulle ta tåg till centralen och sen byta till stadsbuss. Men på lång sikt kanske det är bra för miljön. Hur som helst var det en trevlig dag.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är svårt att veta vad man ska tycka om stora förändringar. Oftas har man som lekman inte hela bilden klar för sig. Jag var inte positiv till Öresundsbron från början. Nu tycker jag förstås det vore katastrof om den inte fanns. Inte minst efter tre års pendlande på den :) . Jag tror Citytunneln kommer bli ett bra och viktigt inslag i kommunikationerna i Skåne/Köpenhamnsregionen också, så jag är positiv. Skulle gärna tagit en provtur nu när vi var hemma men det hanns inte med tyvärr.
    Det var ingen liten sockervadd!! Annars gillar jag inte Tivoli på vintern då det påminner mig om den enda gång vi varit där och då jag fastnade med ärmen i en buske och senare upptäckte att jag tappat mitt guldarmband som jag fick i morgongåva av Rikard. Inte kul. Men visst är det riktigt fint i julstämning.
    Kul att se dig i Dalby, men det var ju verkligen alldeles för kort!! :) Kram!

    SvaraRadera
  3. Nä, jag har väl inte heller varit positiv till Citytunneln, den har kostat fruktansvärd mycket pengar och jag var inte säker på att Malmö var en så stor stad att den verkligen behövdes. Men nu finns den där och när vi åkte fungerade den, även om jag vet att det varit mycket problem, med väntetider mm.
    Ingrid det var kul att se dig också och att du var lika sprudlande som vanligt. Hoppas det blir lite längre nästa gång! Kram

    SvaraRadera