onsdag 13 april 2011

DUBAI Avslut för denna gång


Jag var i Dubai 16 dagar och Tor 10 dagar. Vad vi mest kommer ihåg av denna semester är just avkopplingen och samvaron med familjen. Det är lite speciellt när vi inte träffas så ofta, det blir på sommaren och om de kommer hem en kort tur. Tänk att åka hemifrån en kall vinterkväll och på morgonen möter dottern med äldste sonen (som hade vattenkoppor och inte kunde gå i skolan) oss på flygplatsen i sommarkläder! Det var inte strålande sol de första dagarna, utan mulet och sand i luften, men för oss var det skönt och jag hoppade i polen, som var 32 gr. varm.



Vi satt ute till sent på kvällen, med ett par goda vänner som också var på besök och grillade. Det blev marinerade jätteräkor och sallad, Mums!
Kvällen därpå besökte vi vännernas hotell, de hade beställt ett rum, men när de kom till hotellet fanns inte rummet, utan blev kompenserade med en jättestor lyxlägenhet på flera rum och badrum. Här blev vi bjudna på en typisk arabisk buffé, bestående av bl.a vindolmar, tabboulé, humus, lamfärsbullar mm.

Vad vi inte hann med när vi var där, var en ökentur. Jag har varit med om det förut, men för Tor som var första gången i Dubai var det synd. Det är nästan ett måste och alldeles speciellt. Öknen är mycket vacker med sina ökendyner och med mönster efter vinden i sanden. Man kan t.ex åka på ökensafari, då kommer stora jeepar och hämtar en vid dörren. Innan man åker ut i öknen tappar de ut luften ur däcken och sen blir det rally i sanddynerna! Det är fantastiskt roligt. De som vill kan också passa på att åka bräda ner för dynerna. Kvällen avslutas med en grillfest i mörkret och magdans. Det är bara att pröva på. Naturligtvis får man också rida på kamel.




Ett annat måste är att besöka Atlantis, längs ute på "Palmen", som är den omtalade konstgjorda sandön.
Atlantis är ju ett flott Hotell, med små butiker, caféer. Här finns ett fantastiskt akvarium, vattenland mm.
Jag besökte det för drygt 2 års sedan tillsamman med min son, så bilderna är från den tiden.

Per framför Atlantis

Lunch på ett café, lägg märke till salladen

Vi tog en enkel lunch när vi var där. En baguette, juice, kaffe och kaka. De frågade om vi ville ha lite sallad till och det ville vi. Den blev lika dyr som allt det andra, men fin var den! Salladsblad, tomat och dressing.



Längst ut på Palmen med Persiska viken i bakgrunden
Vad man också bör besöka är en Moské. De är fantastigt vackra och åtminstone en har öppet för turister 
någon dag per vecka. De har då en föreläsare som berättar om deras liv.

Nästa gång jag besöker Dubai, vill jag uppleva mer av omgivningen runt omkring. Jag tänker besöka Abu Dhabi som lär vara väldigt fint och en resa till Oman skulle inte heller vara dumt.
Nu närmar sig våren här och det händer saker här hela tiden så jag slutar min rapportering från Dubai med detta.

Sista bilden Dubais fina flygplats


Ingrid. Min dotter har tyvärr ingen blog. Jag kan se när jag läser dina inlägg framför allt om skolan att det finns likheter, med vad hon har berättat. Speciellt tror jag att föräldrarna (mammorna) ställer upp mycket mer än här. Det skulle inte fungera annars.
Kram

3 kommentarer:

  1. Tusen tack för all rapportering från Dubai, Astrid! Det har varit riktigt kul att läsa och följa. Jag tänker på hur tråkigt det är att ha barnen så långt bort, men samtidigt vilken förmån det är så tillvida att ni faktiskt har fått se och uppleva mycket tack vara att de flyttat ut. Det hade ni ju förmodligen inte gjort om de inte gett sig iväg.
    Jag är nyfiken på att höra hur de bor, lägenhet eller hus? Och också vad det är för familjer de umgås med, träffar de andra svenskar, amerikaner eller vilka länder kommer deras vänner ifrån?
    Det ska bli väldigt kul att få rapporter från Dalby framöver. Jag tror det har hänt mycket som du inte berättat, då du istället skrivit om Dubai :) .
    Stor kram och hälsa så jättemycket till Tor!

    SvaraRadera
  2. Ingrid:Det gläder mig att du har uppskattat min rapportering från Dubai och att du kommenterat så flitigt. Precis som du skriver är det tråkigt att de bor långt borta, men när jag besöker dem följer jag dem i deras vardag och det är en stor förmån.
    De bor i det område jag tidigare beskrivit i ett tvåvånings radhus, med en uteplats och liten gräsmatta, Runt huset går en mur och längs denna växer blommande bouganvillan. På bottenvåningen modernt kök, vardagsrum och ett extra rum(gästrum, lekrum), ovan våningen 4 rum två badrum. Rummen verkar ganska rymliga, mest beroende på att det är så högt till tak och så är det kakelgolv.
    De träffar ju många svenska barnfamiljer,andra skandinaviska familjer. Vet också att de umgås de med någon familj från Australien. Familjer kommer och går så det kan variera.
    Det finns naturligtvis mer om deras liv att berätta, seder och bruk, kanske jag vid senare tillfälle återkommer med några rader om detta.
    Ja, här har också våren kommit och det har hänt en del. Jag har haft lite mycket annat att tänka på ,trädgård och politik. Jag återkommer om livet här!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack Astrid! Jättekul att läsa! Har inte hunnit göra det förrän nu, men så blir det ibland :) . Skyndar raskt vidare till nyare inlägg som jag ser att du lagt ut. Vilken jättefin bakgrund du lagt in!!

    SvaraRadera