onsdag 6 april 2011

DUBAI Det är vardag i Dubai

Vardagen finns naturligtvis också i Dubai och den är inte olik vardagen här hemma.
Väckarklockan ljuder klockan 6 och 3 barn skall väckas, ha ren och nystrucken skoluniform på sig.
Frukost som oftast består av yougert, något att dricka mm. Barnen skall ha mat med sig till skolan, ett mellanmål och ett huvudmål. Det är bara att packa väskorna, kylväska och skolväska mm. Klockan 7.30 skall de vara i skolan, så morgonen är ganska hektisk. Den minsta hämtas kl.12.30 och de äldre klockan 14.30.
D.I.A barnens skola, jättestor med flera avdelningar


presentation av klassen
I Dubai är det skolplikt från 4 års ålder.  I mina barnbarns skola D.I.A (Dubai International Academy) kan de gå kvar ända till 18 då de är studenter. Skolan har ca 1700 elever och ca 60 olika nationalliter. När man lämnar barnen på morgonen står rektorn ute på plan och tar emot. Vid hämtning och lämning är det naturligtvis mycket folk i rörelse och mycket trafik.
Efter att alla hämtas är det matdags och sedan ofta någon aktivitet, som för den äldsta pojken fotboll eller  tennis. De går också extra i svenskskolan. Här försöker min dotter få svenskan  integrerad i skolan.
Mellanflickan rider på lördagsmorgon och precis som föräldrarna hemma är det mycket körningar.
Annars är det läxuppgifter eller kompisar.
en duktig målvakt



ridskolan ligger vackert vid öknen

När vi var där gick vattenkoppor (chickenpox, vilket lustigt namn) så det var hela tiden ett barn hemma från skolan, som vi kunde rå om.

En dag firade skolan den "Internationella dagen." Barnen slapp skoluniform och klädde sig typiskt för sina länder. De övade tillsammans med föräldrar, för sitt scenuppträde, som de skulle ha på kvällen.
Svenska gruppen hade Astrid Lindgren tema, de sjöng och dansade så härligt på scenen. Tyvärr han det skymma och jag fick inga bra bilder. Problemet är också att inte visa ansiktena så de blir igenkända när jag lägger ut dem.


Här vid det svenska ståndet
Varje land hade också ett stånd, där de bjöd på det typiska för landet, för Svenska gruppen hade det lagats köttbullar, pannkakor, kanelbullar mm.


De andra länderna hade sina specialiteter. Där fanns mycket gott att smaka på och det var en härlig kväll och alla var rejält trötta när gick hem.

Bostadsområdet som dotterns familj bor i, har jag delvis beskrivit innan. Bostäderna är till största delen tvåvånings radhus, med en liten trädgårdsplätt. En del större villor finns också. Området är framförallt mycket vackert med planteringar och sjöar. Några mornar så promenerade jag runt området (lite motion måste man ha även på semestern) och många joggade ju glatt förbi mig, t.o.m. barnvagnracet. Här sprang de med barnvagn, steg och pulsmätare. Det såg faktiskt ganska lustigt ut. Alla tillfällen för motion är bra.


Rundan är som sagt fin och jag avslutar med två bilder tagna från samma ställe.

En dagsaktuell väderrapport från min dotter 37gr. varmt och sandstorm (det stormar inte, men sanden flyger in överallt).

Ingrid: Nej, alla bor inte i dessa områden även om många gör det. Det är tryggt i Dubai och absolut inte farligt att visstas någon annanstans, brottsligheten är låg.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är SÅ kul att läsa om hur vardagen fungerar för er dotters familj och så jämför jag med hur det är här hos oss. Mycket är likt, men såklart är det skillnader och det är väldigt spännande. Förstår att de trivs!

    SvaraRadera
  2. O, måste fråga en sak också. Bloggar dottern där nerifrån? Hon måste tycka att det är kul att läsa vad du skriver här om allt ni sett coh gjort. Kram.

    SvaraRadera