söndag 19 februari 2012

LUNDS DOMKYRKOFORUM-

Ingången till Lunds domkyrkoforum
I Lund har det vuxit upp en ny modern och fantastisk byggnad, Lunds domkyrkoforum. Denna byggnad är nu ett vackert besökscentrum till Lunds domkyrka. Ena sidan är sammanbyggd med Arken, den fina bok och presentaffären intill kyrkan. Mot Domkyrkans sida sträcker en stor fyrkantig tub "Kikaren" med ett fönster mot Domkyrkan.





Byggnaden liknar inte någon annan byggnad som jag tidigare sett, den är också helt beklädd med mässingplattor som i dag glänser som guld, dessa kommer med åren att oxidera och få samma färg som kyrkans sten.
Går man in i byggnaden så kommer man in i ljusa fina lokaler, som andas lugn. Där finns ett café, och här visas även en tyst film från domkyrkans värld. I aktivitetssalen kan barnen leka.
Den vackra hörsalen finns i tuben och genom kikaren ser man domkyrkan. 



Fönstret i hörsalen
Redan år 2003 började diskussionerna om ett besökcentrum till Domkyrkan som är Sveriges mest besökta kyrka med över 70 000 besökare per år. En arkitekttävling utlystes och det kom in över 500 förslag, men den som vann 2004, var den spanskfödda arkitekten Carmen Izquierdos.
Till advent 2011 stod byggnaden färdig
Jag tycker absolut att Domkyrkoforumet är värt ett besök, när man gästar Lund.

Ingrid: Du har varit så duktig med ditt bloggande och skrivit så många fina inlägg den sista tiden. Mina kommentare har kommit av sig (liksom mitt skrivande ett tag). Johans underbara kommentar om när han fick åka Tors bil var så rörande. Han(Johan) är ju för söt! Vet att man kanske inte får skriva så, men jag kan inte låta bli! Hälsa honom!
Jag är helt enig med dig om våra underbara grannar speciellt familjen G.

Per: Det är väl snart dags för dig också att skriva lite i din blogg! Allt är bra med oss



2 kommentarer:

  1. trevligt med ett besökscentra vid domkyrkan. Såg ut att vara en fin byggnad, får väl titta på den på närmare håll när jag kommer ner nästa gång.
    Jag jag vet, ska bli bättre på att skriva, skrev förra veckan, men efter det har jag bara jobbat för fullt. men tänkte skriva lite till till helgen.

    SvaraRadera
  2. Nej men titta! Det här kände jag inte alls till! Vi var i Lund i julas, men åkte inte förbi där. Vad låg bredvid bokhandeln innan...? Jättefint ser det ut! Hur kan det ärga till kyrkans färg, den är ju grå och koppar blir väl grönt...? Ja jag fattar inget :) .
    Jodu, bloggandet kom igång och kom av sig ungefär lika snabbt. Gäster i 9 dagar i kombination med influensa har tagit knäcken på mig. Vi tycker också att Johan är både söt och rolig! Kram.

    SvaraRadera