tisdag 28 februari 2012

VÅREN!


Nu har våren kommit till Skåne. Det blåser friska vindar, snödroppar och vintergäck blommar. All snö och is är borta.

Med våren kom också storken. En liten prinsessa föddes och vårt kronprinspar blev lyckliga föräldrar. Som rojalist gladdes jag med dem. Vi liksom många andra firade med prinsesstårta.
Barnets namn blev Estelle Silvia Ewa Mary. Det blev mycket diskussion om  hennes namn. Hermann Lindqvist tyckte inte det var tillräckligt kungliga namn. En blivande drottning av Sverige kunde inte döpas till Estelle tyckte han. Med all respekt för Herrman Lindqvist, så tycker jag att det blev väldigt fina namn. De var helt otippade och jag blev förvånad, hade nog trott ett annat namn. Det hade förstås varit roligt om hon fått heta Astrid t.ex. Ha, Ha.
Hon blev också hertiginna av Östergötland.
Vi har haft en Estelle Bernadotte, hustru till Folke Bernadotte. Han gjorde ju en fantastisk insats efter kriget med de vita bussarna, där många judar hjälptes att komma till Sverige.
En fin tanke att hon döptes till just Estelle så välkommen till världen!


Vårpromenad

Prinsessan Estelle


2 kommentarer:

  1. Hej Astrid! Jag har varit (är) sjuk i influensa, så det har varit lite dåligt med datornärvaro. Visst är det KUL med nya prinsessan! Jag hoppades också på Astrid som tilltalsnamn. Jättfint! Dessutom både kungligt och en hyllning till författarinnan, men icke. Mary är konstigast att de valde tycker jag. Estelle fungerar fint och framför allt är det väl bra att de får bestämma något själva! Önskar dem all lycka!

    SvaraRadera
  2. Härligt med vår, här i Stockholm är våren också på ingående, härligt med vår nya Prinsessa. Vi (på jobbet) hörde saluten från slottet. De stora barnen ritade teckningar till den nya Prinsessan.
    Tycker också att Estelle är vackert och passande.

    SvaraRadera