söndag 24 juni 2012

STOCKHOLM

Vecka 19 var en intensiv vecka. Måndag, resan hem från Dubai och torsdagen, bussutflykt till Bjärehalvön.

Fredagen var det dags att packa resväskan igen och sätta sig på tåget, för att resa till Stockholm. Jag skulle vara med på en konferens på lördagen och passade på att träffa min son Per, som bor i en studentlägenhet utanför Stockholm. Han mötte mig på stationen och vi åkte hem till honom i Handen där tog vi lite kvällsfika.
Min äldsta dotter Anna, hade också vid denna tiden sin fristad  hos Per, hon arbetade som volontär på Globen, under de veckor som hockey VM varade. Framåt kvällen anslöt hon sig till oss.
Nu var det spännande hur vi skulle kunna samsas om platsen i hans lilla etta. Men finns det hjärterum, så finns det stjärterum, brukar vi säga och det gick alldeles utmärkt.
Lördagen steg vi upp tidigt och eftersom jag inte alls känner till Stockholm, följde Per mig in till stan, till Sergels torg och hotell Plaza, där jag tillbringade resten av dagen. Efter konferensen tog jag en tur på Gallerian där Per kom åter och mötte mig. Jag måste säga att en snällare påg en Per, tror jag inte finns!
Jag var ganska trött efter dagen, så vi åkte hem till Per, som hade köpt lite fika. Både han och jag är intresserade av släktforskning och jag hade tagit med mig, min pärm med uppgifter, som han under dagen kopierat av. Han är mycket flitigare än jag och har till dags datum över 900 uppgifter om släktingar. Hur som helst är det ett roligt och ett gemensamt intresse.

Söndagen var också Anna ledig och vi tre skulle göra Stockholm tillsammans, så roligt att känna att för några timmar "äga" sina vuxna utflugna barn. (även om det var de som tog hand om mig).
Vi beslöt att besöka Hallwyska museet. Ett museum som jag varmt rekommenderar, när man besöker Stockholm.


mathissen mellan våningarna
Paret Wilhemina och Walter von Hallwyl lät bygga ett palats på Hamngatan 4, det tog 5 år att bygga och stod färdigt 1894.  Det blev deras hem på 2000 kvadratmeter och 40 rum. De behövde huset för sina stora samlingar och kontor. Allt är gjort med högsta kvalitet och finaste hantverk. Här finns fina antikviteter och konstverk.
Wilhemina var en samlare av stora mått och hon samlade på allt och hon katalogiserade allt och det skulle bevaras till eftervärlden. Allt som man kunde använda under deras tid, fram till nu bevarades.
Museet har ofta andra utställningar och denna gång var det en konstnär som viker servetter i de mest otroliga mönster och figurer.  Vackert Vikt hette utställningen och jag visar några av hans verk. Tyvärr kommer jag inte ihåg hans namn.

Portal av servetter






Här jag jag något att lära till nästa gång vi skall ha middagsgäster, tror inte det går med pappersservetter!
Fantastiskt var det att se i alla fall.
Min dag i Stockholm avslutades med att vi promenerade ner till Kungshallarna och åt thaimat, innan Anna och Per följde mig till stationen igen.
Det gick väldig lätt att ta sig till huvudstaden med tåg och en god bok på resan.

Ingrid: Ja, det var en fin utflykt till Bjärehalvön och jag hoppas att du besöker både Birgit Nilssons hem och Märta Måås-Fjetterströms museet. Tor var inte med.

2 kommentarer:

  1. Vad du har rest!!! Stockholm är alltid lika trevligt!
    Jag har länge hört om Hallwyska, men har inte kommit dit hittills. Måste absolut göra det snart! Vilken tur ni hade som kom just under den fina servettutställningen!
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Tack för besöket och för de snälla orden! Trevligt att du kom på besök, du får gärna komma upp fler gånger!

    Nu har sommaren kommit till Stockholm och det är verkligen en vacker sommarstad!

    Ingrid: ja det är välvärt ett besök, väldigt fint, många utställningar, men jag gillade köket bäst det var verkligen före sin tid med både varm och kallvatten! Det var helkaklat och väldigt fint, dock så var grevinnan rädd för eld så därför vågade hon inte ha en gasspis! Hon ska, enligt guiden, bara varit i köket en ända gång, greven var aldrig inne i köket!

    SvaraRadera