tisdag 1 februari 2011

Snart, En liten stund, strax mm.

Ord och uttryck, vad betyder det egentligen? Vad betyder det för vem och vad betyder i de olika situationer?
Min son som arbetar på en förskola berättade att de hade varit med barnen och sett teater som hette, tror jag,  "Om en stund".
Vad är en stund, för ett barn? Eller vad betyder strax eller snart?
Det är roligt med ord. Snart kommer pappa eller om en liten stund, kommer pappa. Betyder det när barnet lekt färdigt eller betyder det om någon timme eller senare? Nu är det inte länge tills pappa kommer eller mormor och morfar t.ex. Hur är tidsbegreppet, intressant eller hur?
Vi vuxna förstår nog ur sammanhanget, ungefär vad vi menar med de olika uttrycken.
Säger vi att snart kommer pappa eller någon annan eller säger vi att snart kommer våren. Då är det olika tidsbegrepp. Pappa kan komma när maten är färdig, men våren tar nog någon månad.'
Ur dagens genusperspektiv skulle jag nog använda ett neutralare ord en pappa, ett namn eller något annat exempel.
De som hela tiden arbetar med barn har kanske ett svar. Själv bara spånar jag.

Själv väntar jag på alla vårtecken. Idag är det råkallt här, det är fortfarande halt på gatorna, snö och is ligger kvar. Våren kommer nog snart, dagarna är lite längre och ljusare.
I söndags var en sådan där fin dag, kallt visserligen, men strålande solsken. Alla var nog ute och tog en promenad, så även jag.
Precis som alla andra svenskar, så köper jag tulpaner denna årstid,  kanske skyndar jag på våren då.
Hur som helst längtar jag efter sol och värme.
Ha det så gott i väntan på våren!

Boktokig:  Vad roligt att du kommenterade min blogg! Jag måste säga att det var länge sedan jag lånade Pianostämmaren, snart två år sedan tror jag. Vad jag minns tyckte jag om den, den var en fin bok. Jag tyckte om att läsa hur huvudpersonen, som tog sig från London till Burma, om hans reseintryck, färger och dofter mm. Väl läsvärd. Jag såg att du läst Shantaram, vad tyckte du om den? Där var också mycket färger, dofter och intryck från Indien.

1 kommentar:

  1. Ett som är säkert är att "snart" är mycket kortare för barn än för vuxna :) . "Du sa ju snart", säger barnen ofta efter en stund och då tycker inte jag det har gått så lång tid...
    Ja oj, vad jag också längtar efter vår, men påminner mig om att det bara är februari och det är fortfarande en vintermånad. Suck.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera