torsdag 17 februari 2011

Intet är som väntans tider!

Fortfarande är det ingen vår i sikte. Denna veckan har det varit kallt och blåst ordentligt, en sådan där Skånsk vinter, ett par grader kallt och bitande blåst som går genom märg och ben. Inga kläder hjälper Ute är det bara grått! De vårlökar som tidigare försökte titta fram har inte kommit längre.
Jag och Bella försöker att gå vår vanliga promenader varje dag, även om de inte blir lika långa.


Här ett isigt kärr, ser nästan lite mystiskt ut
Jag försöker notera vad som händer i Dalby och en del är det ju. Dalby växer ju så att det knakar


Här byggs Nyvångsskolan till, en flexienhet förskola, lågstadium
Lite längre fram på vår promenad ser vi att man hägnat in ängarna, där skall djuren gå till våren. Ett säkert vårtecken i Dalby är när lammen föds, då brukar alla barnfamiljer gå och beskåda dem. Nu får de nya lammen och fåren flera beten att växla emellan.
Hur som helst längtar jag efter värme och sol, längtar efter gröna träd och gräsmattor. För att inte tala om alla vårblommor. Tänk bara att få sitta ute och dricka kaffe och läsa en god bok, slippa ta på sig alla ytterkläder mm!

Medan jag väntar på att komma ut i trädgården, så håller jag på att göra iordning ett av barnens rum. Det skall bli ett kombinerat gäst och mitt hobbyrum. Jag fick ett jättefint och stort arbetsbord av Ingrid, vår tidigare granne. Nu kan jag sitta där när jag vill hålla på med släktforskning, som jag tycker är så intressant (även om jag inte gjort något på några månader). Det kräver en stor yta att lägga ut alla kort,  papper eller pärmar på. Nu när jag håller på med rummet, så har jag hittat en del gamla roliga saker som legat undanstoppat som jag nu fram och tänker ha där.


Nytt skrivbord

Carl Larssontavla som en gång hängt i mitt flickrum

Mina fastrars dockor och dockservis från början av 1900-talet
Gamla barnböcker

Mitt poesialbum från början av 50-talet

Det är roligt med gamla minnen, men rummet får inte bara bli ett museum, utan ett rum där jag kan hålla på med vad jag tycker är roligt, t.ex göra kort eller hålla på med mina foto. Nu får jag se vad det blir, jag har ju hela tiden nya saker som jag vill göra som pensionär.

2 kommentarer:

  1. Till och med jag börjar längta efter våren!!!

    Vad fina minnessaker du har! Helt underbara!

    SvaraRadera
  2. Oh, vad bra det ser ut med bordet där!! Så bra att det kommer till användning! Jag ser framför mig att du kommer göra många roliga och pyssliga saker där. Tack för uppdatering om Dalby, vi träffade Linnéas kompis Emilia här idag och hennes mamma visste inte vad de bygger till vid Nyvång, men det kunde jag berätta tack vare att jag läst här :) . Kul! Hälsa maken!

    SvaraRadera