onsdag 23 februari 2011

TRE KOPPAR KAFFE

Kaffestunden


Kaffestunden eller kaffestunderna är ofta dagens bästa stunder, då man kan koppla av från annat.
Jag har precis avnjutit mitt eftermiddagskaffe, samtidigt som jag hör på radion att på ett äldreboende i Hässleholm, ransonerar man kaffet till sina boende. De skall bara få dricka 3 koppar kaffe om dagen. Vad är detta för översittarfasoner! Inget äldreboende eller kommun gör några större besparingar på detta. Själv vill jag bestämma hur många koppar jag vill dricka kanske 1 kopp eller 5, det är min ensak.

I lördags var Tor och jag bjudna på kalas. Det var till min väninnas dotter, hon är väldigt förtjust i Cirkus och clowner, alltså skulle vi klä ut oss helst till clowner. Det var verkligen roligt att som vuxen gå på cirkuskalas och vi var alla mer eller mindre utklädda. Bara förberedelserna var kul, det gällde att leta i garderoberna, vi har ju inte så mycket utklädningskläder kvar. Gamla byxor, tröja, skjorta, färgglada knappar och scarfs hittades som fick duga. Jag har tidigare berättat om att vi har fantastiska grannar, så vi fick även låna färgat hårspray, hattar och clownnäsa. För varje gäst som kom, ökades glädjeropen och skratten. Ja, varför gör man inte så oftare som vuxen? Det blev ett glatt kalas och mycket god mat. Naturligtvis glömde jag kameran, så jag har inga bra bilder att visa. ni får försöka att sätta er in i hur det var.


Bella lycklig i det fria med sitt ben



Söndagen var en vacker, men kall dag. Vi gjorde en utflykt till vår dotter Karins hus utanför Ystad, för att titta till det. Bella var jättelycklig och tog genast sin pinne, som hon sprang omkring med. Okej, en skogspromenad blev det och hon fick springa omkring lös, så vi njöt båda av det fina vädret och stillheten. Därefter åt vi vår medhavda måltid och drack kaffe vid den öppna brasan. Det blev fort varmt av brasan, som Tor hade tänt.

I dag börjar bokrean. Jag tänker försöka ge mig ut för att se om jag kan finna bra böcker till mina barnbarn i Dubai. I vår skall jag resa ner och hälsa på dem och de saknar böcker på svenska. De är mellan 4 och 9 år. Så någon bilderbok och någon, lätt och läsabok får det bli till flickorna. Carl som snart är 9 år läser kapitelböcker och till honom funderar jag på Kim Kimselius "Tillbaka till Pombeji".
Jag vet inte om den är lite svår, men han är intresserad av historiska äventyrsböcker. Han har också besökt Pombeji, så han har något att reflektera till. Sedan vill jag gärna ha någon bok med mig på flyget. Jag tar gärna emot tips och rekomendationer.

Boktokig. Jag blir glad när du kommenterar min blog. Det är ju synd att gamla saker bara skall ligga undanstoppade

Ingrid. Jag fortsätter gärna att kommentera härifrån, det är roligt att ha sedan, för att gå tillbaka till. Så mycket trevligt du och din familj hinner med och dessutom hinner du att skriva så underhållande i din blog. Jag förstår det inte.
Ha det så gott allesammans!

2 kommentarer:

  1. Hej hej! Nu har alla våra gäster åkt hem för denna gång, men dagen idag blev ändå vansinnigt stressig. Nu är jag dock själv en halvtimme och sitter här och glädjer mig åt att läsa, samt åt att... just det, dricka min kopp te. Jag håller så totalt med dig angående kaffet!! Jag blir otroligt upprörd när någon ska på och spara på några koppar kaffe, vi har SÅ mycket att tacka den äldre generationen för, så de ska få BADA i kaffe om de vill, MED kaka. Det är min mening. Vad jag har förstått är mat och dryck nästan det viktigaste äldre människor har kvar när de blir sämre och inte kan göra mycket av det de varit vana vid, det ska vi INTE ta ifrån dem. Såg ett fantastiskt program för några år sedan om ett omtalat äldreboende i Danmark, utanför Köpenhamn tror jag, så borde ALLA få ha det.
    Clown-kalas lät verkligen jättekul! Jag gillar inte maskerader, tycker mest att det är jobbigt, men när alla väl är där är det väldigt roligt!
    Boktips... till dig föreslår jag "Tre koppar te", har inte läst den själv, men ALLA tycker den är bra, så jag ska beställa den. Har du läst "Hundraåringen...", det verkar också de flesta gilla. Ska se om jag kommer på något mer.. ska det vara deckare? Familjedrama?
    Måste rusa till bussen och hämta barnen nu.
    Tänker på er! Hälsa de vi känner! Kram.

    SvaraRadera
  2. Välkomna hem! Ser fram emot att läsa och se bilder från er resa här. Blev det något läst?

    SvaraRadera