söndag 1 maj 2011

VALBORG OCH 1:a MAJ

Helgen har präglats som sig bör i kärlekens och vårens tecken.

Fredagen var det bröllop i Storbritannien och som den rojalist jag är, så upptog det större delen av dagen. Jag med kaffe och chokladpraliner firade  och njöt av det storslagna bröllopet mellan Kate och prins William. Det var verkligen ett vackert brudpar och ståtligt bröllop. Saknade naturligtvis att jag inte fick se vårt eget kronprinspar i bild. Det var ju knappt ett år sen de gifte sig och jag kunde inte låta bli att jämföra tillfällena. Jag tyckte nog som många andra att vårt kronprinspar visade mer värme och kärlek.


Valborgsmässoafton hissades flaggan för vår kung födelsedag
I Dalby liksom på de flesta andra ställen firas Valborg med att man tänder ett bål vid skymningen. Dalbyborna går ner till scoutstugan och lyssnar på när Eginokören sjunger in våren och talet till våren.

I väntan på att bålet tänds, kan man grilla korv, köpa lotter eller äta våfflor. Vi gick en runda för att inspektera fåren som med alla lammen är ett verkligt vårtecken.





Dagens sista solstrålar, snart tänds bålet

Första maj är det många traditioner i Lund, en av dem är rektorsuppvaktningen vid Universitetet.
I år var min dotter fanbärare och som stolt moder var jag där och fotograferade, naturligtvis fanborgen, och studentsångarna som är välkända.



Lunds Universitet

Mangolian i full blom

Dottern Christina i fanborgen




Lund visade sig från sin bästa sida med Mangolian i full blom, ett vackert vårväder och mycket folk. Senare mot eftermiddagen då studentsångarna skulle sjunga igen kom vårregnet.

2 kommentarer:

  1. Ja, det var oundvikligt att inte jämföra bröllopen, det håller jag med om. Tycker det var trist att inte detta brudpar var med i Sverige förra året. Engelska kungahuset har alltid hållt sig lite vid sidan av. Praktfullt var det i alla fall. Jag förstod inte att det inte var ett statsbröllop bara för att de inte är ett kronprinspar än, det tycker jag att det borde vara då de är i rakt nedstigande led tronarvingar... det är inte lätt att förstå all etikett.
    Vad kul att Christina var fanbärare! Vad ska man göra för att få ett sådant hedersuppdrag?
    Valborg i Dalby är VÄLDIGT trevligt. Det är så mysigt att mingla runt och träffa alla möjliga som man känner!

    SvaraRadera
  2. För att bli fanbärare så blir man invald av Lunds universitets studentkårer. det är väldigt rolgit! De som bär för nationerna blir såklart valda av sin nation...
    /Christina

    SvaraRadera