söndag 12 juni 2011

VALLONRALLY

Lördag morgon gav vi oss alla iväg, 17 bilar i karavan. Vi hade inte kommit långt, förrän vi blev stoppade av den högre makten, trafikpolisen. Det var nykterhetskontroll, där stod alla ekipagen och undrade, om alla skulle träna lungorna och blåsa. Vid femte bilen tröttnade dom, ingen lycka här inte!

Vårt första mål var ett nostalgimuseum, som låg vackert i en bondgård. De hade en liten affär med nostalgisaker, gamla ting som de flesta kände igen från barndomen.


affären

ladan med gamla bilar.
Vi beskådade en stor lada med gamla bilar och tillbehör. Här fanns även en stor samling motorcyklar.

Därefter gick färden Älvkarleö Bruk, där ligger Söderhällgården med folklivsmuseum och tomteverkstad. Här fick vi se hur man tillverkade Söderhälltomten och Älvkarlebytrollet. Ett verkligt fint hantverk. En mellanstor tomte tar 8 timmar att göra. Naturligtvis kunde inte jag låta bli att köpa en.



En sådan tomte köpte jag.
På Herrgården fick vi en utsökt lunch. Laxen var fångad i Dalälven.


På väg upp till lunch på Älvkarleö Bruk
På hemvägen besökte vi en bondgård, som sålde hemmagjord glass, den smakade verkligen utsökt.
Vi fick också tillfälle att se, när korna på gården mjölkades av en robot. De gick med glädje in för att mjölkas, de fick också lite foder samtidigt. En del kor försökte gå in en extra gång, men se det gick inte. De hade ett chips inopererat som avläste, så ingen extra godis eller mjölkning där.

Kvällens begivenheter började med att vi samlades till ett glas champagne och överraskande kom traktens hembygdsband. De spelade verkligen härligt och stämningen kom i topp. Nyckelharpa är typiskt för trakten och i bandet var flera som spelade det. De undervisade om hur instrumentet fungerade.











Efter musiken och dansen serverades en alldeles utsökt 3-rätter middag och vin. Denna gång kom jag ihåg att fotografera innan jag började äta.



Här la jag menyn, så ni skall se vad gott vi åt

Förrätt Hummerpannacotta


Lammytterfilé
Cremé Brulé
 Ja, vi åt gott, drack vin och sjöng. Vi hade en jättetrevlig kväll. Så är det nog när man träffas en kanske ett par gånger per år och kommer från olika delar av landet, vi ju delar ett gemensamt intresse.
Lotter såldes och åtskilliga vinster delades ut. Flera till Tor, som köpt ett stort antal lotter.


Här har Tor valt en av sina vinster.
 Per: Du bör kanske bör följa med till brukssamhällena, de är fina med sina hus och gator. Jag hade svårt att gå in på gårdarna för att fotografera, kunde inte stå långt bort med objektivet, husen låg framför, endast porten in och jag vill inte vara för närgången.

3 kommentarer:

  1. Jag älskar matbilderna :) ! Brulén ser lite ovanlig ut. Så kul med nykterhetskontrollen, ha ha. HUR mycket har Tor gått ner i vikt?? Jag känner knappt igen honom... Vad vann han?

    SvaraRadera
  2. Det såg verkligen gott ut. håller med om att Brulén såg väldigt god ut, låter som om ni hade en väldigt trevlig semester.
    Ja följer gärna med om jag inte jobbar och vet vem, i slutet av sommaren kanske jag bor lite närmare och har lättare att åka, kanske.

    SvaraRadera
  3. Åhhh, den där middagen sår magsikt god ut!

    SvaraRadera