torsdag 2 juni 2011

I FÄDERNAS SPÅR

I helgen skulle Tor och jag deltaga i Rollsklubbens årsmöte uppe i norra Uppland. Vägen dit från Skåne är lång ca. 75 mil, så vi bestämde att åka upp redan på torsdagen och då ta vägen över Närke, där mina förfäder kommer ifrån. 


Alltså styrde vi bilen mot Askersund vid norra Vättern. Vi hade fått tips om ett trevligt Bed & Breakfast där, men det var fullbelagt och även ett annat som vi blev rekommenderade. Vi fick ta in på det dyrare hotellet, där hade vi mer tur. Några av de förbokade gästerna hade inte anländ, så ett rum ordnades fram.
Efter allt letande av rum, tog vi en kvällspromenad ner till vattnet och hamnen. Där låg många fina båtar och överhuvudtaget är Askersund en mysig stad med gamla gator och fina trähus.

Nästa morgon åkte vi till det vackra Brevens Bruk, ett litet brukssamhälle, där järnbruket förr var den huvudsakliga inkomstkällan. I dag finns det inget järnbruk där, utan allt drivs är skogsbruk. Byggnaderna och samhället är dock väl bevarat. På bilderna  ser man den fina gamla masungnen. Det gamla spannmålsmagasinet som byggdes år 1786 utgör i dag Bruksmuseet, som symboliserar traditioner och hantverk .  Min farfar och par generationer tillbaka, kommer därifrån eller närliggande samhällen.


Från Brevens Bruk




Farfar Johan Christoffer Andersson född i Askers församling 1874 utbildade sig till smed på Brevens Bruk. Han kom som 18-åring till Ystad och blev smedmästare där vid Ystad dragonregemente.


Bruksmuseet

Här gjordes klockor och fina fönsterramar




 
Vilket underbart land vi lever i med flera små samhällen som skildrar gångna tider. Jag är intresserad av släktforskning speciellt av hur de levde på den tiden och människorna bakom namn och årtal.
Efter att ha besökt Brevens Bruk fortsatte vi till nästa brukssamhälle till Söderfors Bruk och Herrgård där vi samlades i Rollsklubben för en trevlig helg och årsmöte. Det får jag skriva om nästa gång.


Jag avslutar med lite släktfakta: Minst 4 generationer bakåt har varit smeder från Närke och Askers
församling. Min släkt på fars sidan når enda tillbaka till 1600-talet, de härstammar från Bengt som var bruksman i Närkes bergslag.
Lars Bengtsson, bruksamen å Bennebo. levde 1704-1764
Lars Larsson, bruksman å Bennebo levde1738-1804
Anders Larsson hemmansbrukare å Månsgården i Svennevadsby levde 1781-1859
Anders Andersson smed vid Brevens Bruk, levde 1871-1903
Carl Johan Andersson klensmed vid Aspa bruk levde 1842- 1877
Johan Christoffer Andersson levde 1874-1942 lärling  Brevens Bruk kom till Ystad blev smedmästare
Carl Johan (Anderson) Bökwall min far
Jag nämner dessa namn, då kanske någon läser och känner till en del om det gamla bruksamhället och människorna som levde där. Det skulle i så fall vara jätteroligt om de tog kontakt med mig. 


2 kommentarer:

  1. Jag älskar Askersund! Det är så vackert, mysigt och ligger lagom långt från Motala.
    Vad kul att ha så bra koll på släkten sedan lång tid tillbaka! har du släktforskat på allvar?
    Gissar att vi får hör mer om Rollsklubbens årsmöte i ett senare inlägg ;) ?

    SvaraRadera
  2. Fina bilder. vilken härlig resa, att åka tillbaka till sina rötter och upptäcka sitt ursprung, hoppas att du kan åka dit igen i sommar och utforska ännu mera.

    SvaraRadera