måndag 28 november 2011

STOCKHOLMSBESÖK

Ja, jag skrev ju om festen vi var på i Blå Hallen förra gången, så jag tänkte att berätta om vad vi gjorde för övrigt den helgen i Stockholm.

Lördagen den 19
Tidigt på lördagsförmiddagen, kom vi till vårt hotell Clarion Sign, som verkar vara ett jättehotell centralt i Stockholm. Vår yngste son Per, arbetar nu i Stockholm, så naturligtvis ville vi träffa honom.
Alltså kom han till hotellet och vi fikade lite tillsammans. Tor och Magnus skulle gå på prisutdelning, men Nettan och jag tyckte att vi behövde komma ut lite, innan festligheterna på kvällen för att orka. Vädret var också helt underbart, solen sken och det var varmt i luften. Alltså gjorde vi stan tillsammans med Per!


En pause i Gallerian
Mycket folk var ute på stan och efter ett kort besök på NK och Gallerian fortsatte vi vidare till Gamla Stan! Här tycker jag om att gå i de gamla gränderna och alla små butiker.

Per och Nettan
Tänk att jag kunde låta bli att köpa något! Det är bara så härligt att strosa omkring här.

Titta på gatunamnen!

Trångt i de smala gatorna
Vi gjorde också ett besök i den vackra Storkyrkan, där det var en konsert, som var avkopplande att lyssna till.


En lätt lunch bestående av Ceasarsallad unnade vi oss också, innan det var dags att skiljas från Per och gå hem för att vila och göra oss fina till kvällen.
Vilken underbar dag
Söndagen den 20 december
Efter en sådan fest, blev det en sovemorgon och därefter en långfrukost. Dessa fantastiska hotellfrukostar, som man äter alldeles för mycket av!  Per anslöt sig till oss. Efter mycket överläggande över vad vi skulle hinna eller orka med under dagen, beslöt vi att besöka ett spårvagnsmuseum, som även innehöll ett leksaksmuseum.

Denna  elektriska spårvagn från 1901

 Nettan vid en hållplats
Jag är mer intresserad av leksaksmuseumet. Blir nog aldrig vuxen! Här hade Lasse Åberg en mussepig utställning och tänk jag hittade en av mina favoritleksaker som barn.


Denna mussepigdocka är av trä, armar och ben är ledade. Den kunde stå, sitta och man kunde böja armar och ben hur som helst. En sådan lekte jag som barn, framför allt på vårt sommarställe och har en minnesbild av hur jag dansade med Musse.


Fler Mussebilder.
Naturligtvis fanns där underbara dockor, dockhus, bilar och mycket annat man känner igen från sin egen och barnens barndom. Magnus t.ex undrade var hela deras smurfsamlingen finns, kanske dags för en  städning av källarförråd. Mycket trevligt, litet museum var det och kan rekommenderas.
Magnus och Nettan skulle ta ett plan tidigare och för oss andra, blev det en tur tillbaka till Gamla stan. Här avslutade vi vårt Stockholmsbesök med middag på ett mycket mysigt Gästgiveri. Per åt oxfilé, Tor pyttipanna och jag gravad lax. Alla var mycket nöjda.



Även denna helg hade sitt slut. Så mycket vi upplevt av fest och av god mat, Stockholm och att få träffa Per!

Jag ser att många läser min blogg och  det är mycket trevligt, men jag önskar att fler kommenterar! Det är väldigt roligt att skriva och jag hoppas att även andra har intresse av det jag det jag skriver. Så kommentera gärna, jag är lite nyfiken av mig.

Ingrid: Jag blir alltid glad över dina kommentarer! Ja. det var mycket vackert i Stadshuset. Gissa om jag kommer att kolla Nobelfesten! Det är en verklig prestation att laga och få ut mat till så många. Allt var ju så jättegott, men kanske förrätten vann eller kanske efterätten. Ja, jag vet inte.
Magnus sitter i Södra Bilsportföreningens styrelse och är alltså också aktiv. Det var ju jättekul att vara tillsammans på denna fest.


3 kommentarer:

  1. Tack för detta utförliga reportage om kringupplevelserna under er Stockholmshelg! Först och främst så jag inte glömmer det, vad kul att du fotograferade gatunamnen! Underbar bild!
    Lite busiga tycker jag ni var som smet från prisutdelningen, men jag ser ju att ni hann med många andra roliga saker! Här i England finns ett Tranesportmuseum som står på min attgöra-lista. Ska vara fint, precis som det i Stockholm. Fint väder ni hade!! Gravlaxtallriken ser supergod ut!
    En av mina närmare vänner här är inbjuden till Nobelfesten med sin man nu till helgen. För tillfället läser hon på om alla pristagare och deras uppfinningar :) . FANTASTISK upplevelse kommer det såklart att bli för dem! Hon är amerikan och pappan/mannen är svensk.
    Håller med dig! Många kommentarer är väldigt trevligt :) !

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen kul att ni tog er tid att upptäcka stan lite också. Trevligt att träffa er. Du glömde nämna den goda och väldigt billiga frukosten på lördagsmorgon. Trodde aldrig att jag skulle få uppleva den dagen då min mor tog en "springnota" (lite överdrivet men ändå)
    Vart smurf-samlingen är? det undrar jag också. Hoppas den kommer fram.

    SvaraRadera
  3. Rikards bror Daniel är sju år yngre än R och var mitt i Smufyran, så hans smurfsamling har nu åkt fram hos farmor och farfar till barnbarnens stora glädje :) .

    SvaraRadera