tisdag 31 januari 2012

ÅLDERDOMEN!




I går var jag tillsammans med en massa gamla människor och lyssnade på Bodil Jönsson, författare, fysiker och professor emerita.  Hon föreläser om att bli gammal i en ny tid utifrån sin bok "När horisonten flyttar sig".  Fantastiskt upplyftande föreläsning!

Tänk för femton, tjugo år sedan, lärde vi oss att hjärnans celler inte utvecklas mer i vuxen ålder. Idag vet vi att så inte är fallet, de utvecklas hela livet och vi kan påverka deras utveckling.
Tre Saker är viktiga för hjärncellerna nämligen:
Att varje dag se eller uppleva något vackert!
Inte stressa!
Till sist att röra på sig.

Då vi följer dessa råd stimulerarar vi hjärncellerna, det är bra att veta. Jag tror råden är bra även för yngre människor.

Har du sett något vackert idag?
Har jag sett något vackert i dag?  Jo, när jag drog upp rullgardinen i morse, tittade jag upp mot en blå himmel och såg några fåglar bråka om bästa platsen i ett träd.
Dessutom blir jag glad av att se på den bok full med guldkorn, små tankekedjor som Bodil Jönsson skrivit. Ett kapitel på varje sida

Visst är bokomslaget fint.
Har du stressat?
Jag försöker låta bli, kopplar av med att skriva i bloggen.

Har du rört dig?
Jag har vari ute en 45 minuter med Bella. Sprang extra upp för kullen och kastade boll. Skall snart ut på en promenad igen.

Så det finns lite hopp för hjärncellerna.

Var får vi då vår åldersfixering ifrån! Ett svar kan vara att när vi var barn eller unga, såg vi på gamla människor på ett sätt. Våra föräldrar på ett sätt. Någon som var som jag 66 år eller någon som var ännu äldre var väldigt gammal!
Idag har vi vunnit 10 år! Alltså är jag 10 år yngre än mina 66 år. Det blir jag glad över. Tänk vad man kan göra! Ha, ha!

En som var gammal förr hade många fler krämpor än vad vi har idag. T.ex starr som är en åldersjukdom som går att operera lätt i dag med gott resultat. Förr gick det att operera, men de fick gå med tjocka starrglasögon.
Vid olika smärttillstånd i skelletet och leder på grund av förslitningar går också lättare att åtgärda med bättre mediciner och rehabilitering. Vilket gör att de inte behöver ha så ont.
Hörapparater är också mycket lättare och bättre utvecklade i dag.
Alltså är vi mer rörliga, ser och hör rimligt bra.
Teknologin och utveckling med  att vi kan använda datorer, läsplattor och mobiltelefoner gör att vi vågar mer och inte blir lika isolerade. Sammantaget förbättrar allt detta livskvaliteten avsevärt.

När jag var barn var det sällsynt med att man kände någon som blev 100 år. De som föds idag kommer att känna många hundraåringar. Deras barn kommer att känna någon som blir 130 år!
Jag får vänja mig vid ordet ålderdom, Bodil använde det och hon använde också ordet gammal. Både gammal och ålderdom, låter väldigt gammalt för mig, hon tyckte att äldre lät sämre. Där vet jag inte om jag håller med.
Hon sa också att vi får lägga till en ålderdom, så vi får flera ålderdomar.

Bodil Jönsson talade också mycket om våra årsringar. Man är sin årsring, alltså är jag 66, men jag är också mina alla tidigare årsringar. Jag är också min 20-de årsring, eller 10-de. Är det dessa som gör sig påminda när jag gjorde bomben med mitt barnbarn för några år sedan eller andra tokigheter jag försökt mig på?

Det var en mycket upplyftande föreläsning med många tankekedjor. Nog är det så att horisonten har flyttad sig lite!
Bodil Jönssons  blog: http://www.bodiljonsson.se/blog/



När horisonten flyttar sig



2 kommentarer:

  1. Låter som en intressant föreläsning! Tror absolut att man ska börja tidigt! Alltid bra att vara medveten och förberedd! Tror att allt för många (både unga och gamla) stressar för mycket och all stress leder inte bara till för tidigt åldrande utan det sliter även mycket på kroppen. Tror det äg jätteviktigt att tänka på hur man lever och även vad man stoppar i sig, klart att man ska unna sig godsaker ibland. Men sund kost, lagom med motion och stunder av lugn, då mår man bättre och lever längre!

    SvaraRadera
  2. Vilket intressant inlägg Astrid!! Min mamma läste den här boken förra året och jag vet att hon tyckte den var väldigt intressant och bra. Tror kanske också att hon hörde en föreläsning med Bodil...
    Du lever ju jättebra! Jag har sett flera vackra saker idag, men därefter faller det nog :) ...... STRESSAR gör jag verkligen nästan alltid... motionerar gör jag för lite och idag kan jag inte säga att jag egentligen gjort det alls. INTE bra! Sa hon inget om att skratta? Där tror jag att jag hämtar igen en del, ha ha.
    Trevlig helg och kram!

    SvaraRadera