måndag 2 januari 2012

GOTT NYTT ÅR!


Gott Nytt År 2012 önskar jag er läsare!

Hos oss firar vi Nyåret väldigt lugnt. Vi äter lite gott och väntar in det nya året. Vår hund Bella tycker inte alls om nyåret, därför väljer vi att stanna hemma hos henne. Hon ligger under matbordet och hoppas på att smällarna skall ta slut, vägrar gå ut, stackars liten.

Nu har också min svåger och son  rest hem och det är bara vi tre kvar hemma Tor, jag och Bella.

Under mellandagarna passade jag på att läsa boken om Simon och Ekarna, En helt underbar bok som utspelar sig på västkusten under andra världskriget. Läs den!  Boken handlar om Simon, hans relation till familjen och hans vänskap med Isak. Simon känner sig inte riktigt hemma i sin familj, även om de visar honom mycket kärlek. När han känner sig ensam och vilsen drar han sig ner till eken. Det visar sig att Simon har läshuvud och han får gå läroverket, där han träffar Isak, de blir vänner.  Simon är adopterad och jude. Isak är också jude. Simon och hans familj blir mycket sammansvetsade med Isak och hans pappa.  Pojkarna kommer att följa varandra genom skoltiden och upp till vuxen ålder. Att Simon är adopterad och jude får han inte veta förrän kriget är slut. Familjerna stöttar varandra och bland annat tar Isaks pappa med Simon på en konsert och upptäcker hans stora musikalitet.
Det är en bok om relationer, olika samhällsklasser och som väcker många tankar, en mycket vacker bok med ett underbart bildspråk.




Vilket vackert bokomslag.

Samma dag som jag läst ut boken och den följde mig i mina tankar, så såg jag filmen tillsammans med Per, Nettan, Christina och Anna. Det var bara jag som läst boken. Jag vill säga att det var en mycket fin  film, som fick fram naturscenerierna på ett underbart sett. I stort följde den boken trots att en del, vad jag tyckte, avsnitt saknades. Vi tyckte alla att det var mycket bra och sevärd film.

Per som snart är färdig förskolelärare påminde mig om ett citat av Astrid Lindgren som hon höll i sitt tal då hon tilldelades HC Andersson pris.

Barn skapar mirakel då de läser. De tar våra stackars torftiga meningar och ger dem ett skimrande liv som de inte alls har i sig själva. Författaren skapar inte alls ensam allt det mystiska som ryms mellan en boks pärmar. Läsaren måste hjälpa till...Endast hos barnet finns den fantasin som kan resa ett sagoslott om man bara ger det ett par ömkliga stenar att bygga av...ett barn ensamt med sin bok skapar sig någonstans inne i själens hemliga rum egna bilder som överträffar allt annat. Sådana bilder är nödvändiga för människan. Den dagen barnens fantasi inte längre orkar skapa dem. Den dagen blir mänskligheten fattig. Allt stort som skedde i världen, skedde först i någons fantasi och hur morgondagens värld skall se ut beror till stor del på det mått av inbillningskraft som finns hos de där som just nu håller på att lära sig läsa.

Detta är ett mycket tänkvärt citat och jag tror att det inte bara gäller barn utan även alla andra.

Ingrid: En bild av tomtemor som Anna gjorde som barn.



3 kommentarer:

  1. Här händer det saker på bloggen. Det är tur att jag är på hugget och "allt jag önskar kan jag få"... :) Tomten är verkligen RIKTIGT fin, även om man gillar allt barnen gjort, är det med objektiva ögon ofta inte så imponerande, men denna tomten var verkligen det!
    Filmen och boken om Simon har jag också sett och läst, så du vet redan vad jag tycker efter vårt prat om dem. Nu tycker jag du ska läsa "Anna, Hanna och Johanna" också av Fredriksson. Lika bra, tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Stackars Bella, tur att det bara är en gång om året. Glömmer aldrig Mulle och hur rädd han var, rädd och arg, han kunde inte förstå varför vi ville gå ut när det pågick nått farligt där ute, nä han ville samla flocken inne. I tryggt förvar.

    Ja Simon och ekarna var bra, väldigt vacker film, ingen "kärring-film" som min bror (eller om det var brorson) kallade det!

    Bra att du skrev citatet, det handlar mycket om vad läsning och skrivning är. Något man ofta tänker på när man ser en film som är baserad på en bok, det är då regissörens och manusförfattares tolkning av boken och behöver ute alls vara densamma som författarens. Har man läst en bok och sen ser filmen så kan i många fall ens egen tolkning bli förstör " så hade jag inte tolkat det" "så ska det inte se ut" eller "så här reagerade han inte" Astrid Lindgren skriver att hon bara ger byggstenarna till alla de fantastiska världar som läsarna sedan har skapat och det gäller nog alla författare. Någon som är extra viktig när man som lärare ska lära barn att läsa och skriva, att var och en har sin fantasi och sin tolkning, det finns inga fel bara olika tolkningar!

    SvaraRadera
  3. Ha ha Astrid, du är lika dålig som jag på att blogga just nu. KRAM.

    SvaraRadera