måndag 23 juli 2012

BAKKEN

Varje sommar brukar vi besöka Tivoli i Köpenhamn, någon gång i samband med min födelsedag eller vårt barnbarn Carls födelsedag. I år  beslöt vi istället att när Per ändå var nere hos oss skulle vi besöka Bakken utanför Köpenhamn. Bakken är världens äldsta nöjespark mer 400 år gammal.

Alltså begav vi oss iväg, ett stort sällskap på 16 personer. Det var Tor, jag, Morgan, Per. Karin med sina 3 barn, Anna med familj och vår granne Elin med söner.
Ett härligt gäng tog tåget till Klampenburg, vi från Lund, de andra steg på i Hyllie i Malmö som är sista anhalten innan bron över till Danmark. Väl framme steg vi av och gick igenom parken till Nöjesfältet. Parken i sig själv är värt ett besök, stora härliga ytor och stora träd och här går rådjuren fritt.


Inne på nöjesfältet fick alla som skulle åka karuseller sina åkband. Det gäller ju att utnyttja dem, så alla barnen åkte så mycket de bara orkade. Det var tur att vi hade Per med som lekfarbror och att han fortfarande älskar att åka karuseller. Det blev mycket åkande och eftersom vi var så många så delade vi på oss ibland.  Även Morgan som är 14 år var till god hjälp med barnen, då varken jag, Tor eller Karin åkte något. 
Det var svårt att få bra bilder på barnen som var i farten hela tiden. Vi samlades åter då vi skulle äta eller då det var glasspause.



För Tor och mig blev det att ströva omkring, ta kaffe eller en öl. Kanske pröva lyckohjulet där jag hade tur och vann choklad. Gissa om de andra var sugna och höll sig till mig!





Vi stannade där i 9 timmar, när vi avslutade kvällen kändes det ordentligt i våra fötter.  Jag tror att alla stupade i säng när vi väl var hemma.


Eftersom sommaren nu har infunnit sig firar jag det med att byta bakgrundsbild.

Ingrid: Jag har inte kunnat få upp det program du länkade till ang. släktforskning, men jag gissar att det kommer till Sverige också, vi brukar ta in bra program från England.
Nu har äntligen sommaren kommit och poolen mår bra, det är så roligt att se alla barnen när de badar och stojar.
Ja, det är barnbarnen från Dubai som jag var med i Dalby Hage.
Tack snälla Ingrid för att du å flitigt kommenterar min blog, det gläder mig verkligen.

2 kommentarer:

  1. Bakken var verkligen kul, men tror jag gillar tivoli lite bättre ;) ja karuseller kan jag inte få nog av! Det är hur kul som helst, och alla barnen var duktiga och glada så det var en riktigt lyckad dag!

    SvaraRadera
  2. Det låter som en UNDERBAR dag!! Vi har varit där med Rikard föräldrar och det är väl med jämna mellanrum nedläggningshotat? Men som du skriver är det en av världens äldska nöjesparker, så den borde i högsta grad vara skyddad!
    Jag har aldrig varit i den intilliggande parken.
    Tänk att du vann svensk choklad :) . Förstår att du var poppis! Missade stackars Tom utflykten.
    Kommenterar så gärna dina alltid intressanta inlägg! Tack för att du prövade att länka till TV-programmet. Jag misstänkte att det kanske inte gick att se från utlandet. Det är mycket vi inte kan se på SVTplay och TV4play härifrån, de har bara rättigheter i Sverige.
    Nu kommer er pool VERKLIGEN till pass! Här är de dåliga på pooler! Trots att vi inte har något hav, finns inga utomhuspooler som Dalby-badet. Inte som vi hittat i alla fall. Fast vi har inte letat jättemycket :) .
    Kramar.

    SvaraRadera