söndag 29 juli 2012

YSTAD


Jag har tidigare berättat att Ystad har en stor del av mitt hjärta. Jag älskar att komma till denna stad, en småstad med så mycket kultur, alla vackra hus och gränder! Min far kom härifrån och farfar var smedmästare i staden under 1900-talet första hälft.
Flera gånger har jag sökt efter hans historia här,  jag har varit på museet och förr i tiden hade han en monter där, men den har varit nerlagd i många år. Nu fick jag tipset att leta upp hantverksmuseet, de skulle nog veta en del om farfar. En adress fick jag, men de kunde inte hitta telefonnummer eller mejladress. Tre gånger har jag varit och sökt på adressen som är en källarlokal i ett vanligt bostadshus. Sista gången träffade vi en äldre man och han hade uppgifter på någon av dem som drev museet. Alltså hem och googla och till slut hittade vi namnet och prövade om det var rätt person vi kommit. YES! Lördag, långlördagar i Ystad var där öppet, alltså i lördags gjorde vi åter en utflykt dit.


Vi kom dit, ett fint litet museum och här fanns hantverk och arbete från olika skå fint bevarade och uppbyggda och  GISSA! där hade de byggt upp farfars smedja, vad glad och lyrisk jag blev!
Det var jätteroligt att se igen.Här fanns hans gesällbrev, en del av hans verktyg och arbete, städet var också hans.  I dag är det företagarna i Ystad som driver detta fina lilla museum och de kommer att bevara det.


Gesällbrev

Städet
Verktyg



Smedmästare Johan Anderson
Företagarna i Ystad har gett ut boken "Hantverkare och Företagare i Ystad 1847- 2011". I denna bok finns farfar omtalad och på bild flera gånger, så naturligtvis köpte jag den genast.

Vilken fin bok!
Det är verkligen en fin bok, där är mycket som är intressant från hantverk och företagen i Ystad. Många namn känner jag igen då min far, eller fastrar pratat om dem, men jag har aldrig riktigt vetat, vad dessa personer stod för. Här finns mycket historia om människor och hur staden växt fram. Det är beundransvärt hur företagarna genom ideellt och gediget arbete fått fram detta arbete med denna och andra böcker.
En sak kunde de inte berätta för mig, det var, var farfar hade haft sin smedja. Jag fick rådet att leta upp mannen som skrivit boken, han satt på gågatan och signerade sin bok denna långlördag. Om någon vet så är det han, annars tar han reda på det, sa man till mig.
Okej, jag vandrade genom staden och hittade honom. Han kom ihåg att han skrivit om farfar och han kom ihåg att han någon gång skrivit något om min far, men han kom inte ihåg var smedjan var. Han skulle försöka leta upp det eller ta reda på var den varit.

Ja, nog är det interessant om jag får lite mer historia om farfar och får jag reda på var smedjan var, kommer jag att skriva mer om det.

Mitt nästa projekt blir att att ta med barnbarnen (barnen får naturligtvis också komma med). till hantverkmuseet.

Jag tycker att det skulle vara roligt om ni som läser detta också lämnar en kommentar. Någon kanske har tips hur jag går vidare med sökandet om släktingar från förr och deras liv.







2 kommentarer:

  1. Kul att du kommit så pass långt, verkligen kul att läsa om din farfar och hans arbete. Hoppas du hittar stället hans smedja låg. Själv håller jag på att söka mer information om Mustapha. Talade med en kille på Cirkusakademin men han var på torpet och täckningen var dålig så försöker imorgon igen.

    SvaraRadera
  2. Trägen vinner! Bra jobbat Astrid! SÅ spännade. En historia som finns bevarad på ett så fint sätt och bara väntat på att du skulle återupptäcka den. Du är lyckligt lottad som har så många spännande släktingar.
    Har glömt att berätta att när jag var i Sverige började jag lyssna på Brobyggarna. Mina föräldrar hade den och var väldigt förtjusta i den. Jag lämnade dock kvar den när jag åkte hit, så jag längtar efter att komma till Sverige och få chansen att fortsätta lyssna på boken. Kram.

    SvaraRadera