onsdag 18 juli 2012

MORMORBONUS!

Att få rå om sina barnbarn då och då är bara en bonus för en mormor och pensionär! För någon vecka sedan hade jag den möjligheten att ha 3 av mina barnbarn hos mig en dag.
Vi passade på att upptäcka Dalby Hage som ligger bara några minuter hemifrån.

Dalby Söderskog som den egentligen heter, är nationalpark och inrättades 1918. Här finns ett unikt lövskogsbestånd, med arter som ask, alm ek och bok. Framför allt på våren är marken skrudad av en fantastisk  blomsterprakt. Detta får jag åter komma med till våren med nya härliga bilder.
Första bilden på vår skogstur är tagen vid ingången från fälten, där rågen växer högt.


På väg in i Dalby Hage

 I Dalby hage finns mycket att upptäcka, många spännande träd som ramlat, olika former av träd, stora svampar på trädstammarna, "tickor", stubbar med massor av ingångar till insekter. Höga träd och Lina fastnade för ett träd som hon nog tyckte var världens högsta! Nåja, högt var det.




Att gå ut på ängen och beskåda djuren där, för att inte tala om alla fina hästar, ett måste för en hästtokig liten tjej.
Roligast av allt är bäcken som vi korsar ett par gånger genom vår vandring. Här måste man pröva hur kallt vattnet är, klarar jag att hoppa över stenarna, hur ser det ut där finns det insekter? Allt detta älskar barnen.

Över bäcken ligger sen väldigt många år ett träd som ramlat precis bredvid gångbron, när jag berättade för barnen att deras mamma inte kunde gå på bron utan var tvungen att balansera över trädstammarna, så gissa var de skulle gå,  jättespännande de kunde inte vara sämre än sin mamma. Först storebror och flickorna var inte sena att följa efter.


Skogspromenaden var minst lika spännande för mig, att åter följa barn i naturen har alltid fascinerat mig ända sedan min tid som Mulleledare.

2 kommentarer:

  1. Ja det måste vara lycka att ha en mormor som varit mulleledare!
    Det är verkligen fint i Dalby Hage och jag önskar att jag "utnyttjat" området mer när vi bodde i Dalby.
    Är detta barnbarnen som kommit hem från Dubai?

    SvaraRadera
  2. Härligt med Dalby Hage, där är det som vackrast på våren, det är som att kliva in i en helt annan värld.

    SvaraRadera