fredag 18 mars 2011

MIN DUBAIRESA

DUBAI

Den 1 mars åkte Tor och jag till Dubai för att hälsa på vår dotter, svärson och våra barnbarn. 
Innan resan hade vi naturligtvis försett oss med olika ting som familjen kunde ha nytta av. Där fanns svenskt godis, såsom tablettaskar, flera stora Marabo blockchoklad, Ahlgrens bilar, där fanns också nyttigheter såsom nypon och blåbärssoppa, pärlsocker och potatismjöl, allt sådant som är svårt att få tag i där. Lite böcker till barnen fanns också med. Själv hade jag två deckare med som jag snabbt läste ut, som tur är har min dotter gott om litteratur som jag fick låna. En av dem heter, Igår, idag, imorgon av Barbara o Stephanie Keating. Den sistnämnda kan verkligen rekommenderas.

Dubai är verkligen en fascinerande stad, jag tror den har det mesta som man kan önska. Här är klimatet behagligt (utom på sommaren förstås, då värmen kan gå upp mot 50 gr).
Från början var Dubai en handels och sjöfartsstad med fiske bland annat pärlfiske, handel med kryddor och siden. Mycket av detta kan man se på Dubai museum som vi besökte. Alla figurer såg verkligen verklighetstrogna ut, det var som om man vill ta på dem för att försäkra sig om att det inte var riktiga människor. Här är några bilder från museumet.



Jag på väg in till ett dåtida vapenförråd

Här båtbygge på gång
I den del av Dubai som museumet ligger finns den äldre bebyggelsen, här finns Souken (marknaden) på båda sidor om creeken (som en flodfåra som delar Dubai).
På ena sidan finns sidenmarknaden med alla dess tyger, både av siden och annan textil i fantastiska färger och mönster. Själv blev jag inlockad i en affär där de sålde sjalar och naturligtvis köpte jag en efter att prutat ner priset. Deras försäljningsmetoder är oslagbara och man går ut med att ha köpt något, tror att man gjort fynd, men det kan man aldrig riktigt säkert veta, Roligt är det i alla fall,

Här med min nya fina sjal, se så nöjd försäljaren är!
Fler fynd vi gjorde, jag köpte en väska, en guccikopia och Tor ett skärp som han prutade ner till hälften. Man lär sig! För att komma till andra sidan creeken tar man en liten flodbåt.

Tor funderar på vad han skall köpa härnäst



Det är en väldig trafik på creeken. Väl över finns här guldsouken, där guldaffärerna ligger tätt, tätt tillsammans. Här finns också kryddsouken som säljer kryddor på gammalt vis. 


kryddboden

Ja, så är livet i denna del av Dubai, jag kommer att göra flera inlägg om ett annat Dubai, om det moderana shoppinglivet, med de stora lyxiga shoppingcenter som finns.  Härliga bad och det goda klimatet. Jag kommer också försöka tolka vardagslivet för de som bor och arbetar där och barnens skola. När man vistas där får man så många intryck, så bara en liten del kommer på pränt


2 kommentarer:

  1. Härliga bilder. Kul att ni hade det bra på semestern, du måste lägga upp en bild på pappa när han badar. Ska bli kul att läsa mer om Dubai. Det är verkligen en häftig stad.

    SvaraRadera
  2. Vilken spännande resa, jag ser verkligen fram emot att läsa mer om vad ni upplevt och hur det är att bo där! Hoppas att få åka dit själv någon gång.... Tänk att ni lyckades få se ett båtbygge också ;)) !
    Rikard och Johan är hemma igen. Jag tror Rikard kommer att ha träningsvärk imorgon av allt släpande.

    SvaraRadera