onsdag 13 oktober 2010

Höst




Vi har en fin höst och än så länge har vi haft fina dagar med hög luft. Jag njuter av detta och att kunna gå ut med min hund Bella. Det är lite av en upptäcktstripp var gång vi är ute. Bella upptäcker nya dofter och ljud varje gång. Nosen är långt ner i marken, svansen i topp. Hon hittar nya vänner, oftast andra hundar som hon hoppas få leka med eller åtminstone hälsa på, hundar är ju så sociala. Hennes boll ska vara med då vi går ut och när vi kommer till en kulle, så får jag allt kliva upp på den och kasta bollen så långt jag kan.  Hon tröttnar aldrig på att springa efter den och hon är fantastisk på att ta lyror i luften. 



Häromdagen uppdagades plötsligt en stor katt. Den satt och lögade sig i solen och när den fick syn på Bella sköt den rygg och fräste. Bella i sin tur försökte dra mot den och morra. Katten snabbt upp i trädet och vips skrämde iväg en stor flock med fåglar som flög iväg. Bella promenerade lugnt vidare med högt buret huvud och svans. Maktkamp finns även i bland djuren.

Trevligt är det som idag när vi träffar förskolebarnen som är ute i naturen. De är oftast väldigt nyfikna på Bella och hon är ju rätt tålig när det gäller barn. Barnen idag fick nog lära sig matematik eller svenska. De hade samlat pinnar som de bar på. De fick väga pinnarna i händerna och ta reda på vilken som var tyngst. Längden på pinnarna osv. De var så duktiga och svarade rätt och även böjde ordet tung rätt. De bådar gott för framtiden och att lära under lek är säkert både  roligt och ett bra sätt.
Nästa barngrupp satt och fikade mellanmål på en backe i solskenet.
Ja, så kan vår förmiddags promenad se ut.

Nu hoppas jag på en fortsatt fin och lång höst.



1 kommentar:

  1. JA, äntligen har hösten artat sig riktigt bra. Det började inte så trevligt med allt regn. Här har jag inte ens tagit på mig höstjackan ännu.

    SvaraRadera