måndag 18 oktober 2010

Höstträff i Motala

Helgen var för sedan länge tingad för Rolls-Royce klubbens höst träff i Motala. Det är en förening för Rolls-Royce och Bentleyentusiaster från olika delar av landet. Vi träffas ett par gånger per år och har väldigt trevligt tillsammans.

För mig börjar det några dagar i förväg då jag plötsligt kommer på oj då jag har inget att ha på mig till lördagskvällens middag. Alltså springer jag igenom Köpcentrumet Nova ena dagen, där fanns inget som jag föll för. Nästa dag var det Lund, från stationen till Stortorget inte där heller. Nu var jag trött irriterad och blodsockernivåen hade sjunkit. Alltså in på ett fik och sedan tillbaka igen. Sista stoppet var på Vip, där brukar jag ofta finna något, de har fina kläder, god kvalité och skickliga försäljare. Jodå försäljerskan  tog fram en fin kjol, som passade, men var mycket dyrare än vad jag tänkt mig. Då det var det enda som jag fann, så tog jag den. Då visade hon en jättesöt kofta till, även den dyr. Men efter allt letande så gick jag hem rätt nöjd men med betydligt magrare konto än tänkt mig. Känns det igen?

Så kom lördagsmorgonen och vi körde tidigt iväg. Det var en strålande vacker dag, men kallt. Frosten låg kvar på marken långt uppåt dagen. Tur att vi även lagt in vinterjacka.

Övralid

Vi skulle träffas vid lunchtid vid Verner von Heidenstams Övralid som ligger någon mil norr om Motala. Detta var Heidenstams sista bostad som han själv ritat. Den är väldigt genomtänkt och välplanerad. Vi hade en entusiastisk guide som beskrev Hedenstams liv och hur han tänkt när han planerade Övralid. Rummen var planerade efter ett speciellt mönster när det gällde färger. De var väldigt ljusa förutom arbetsrummet som var grönt och där fick inte komma in för mycket ljus, där fick heller inte vara tavlor eller något som störde arbetsron. Det kom emellertid upp en tavla efter mycket övervägande. Den ende som fick sitta i hans arbetsstol förutom Heidenstam själv var hans hund.
Han tänkte mycket på sin personal. Köket var efter den tiden modernt. I gästrummen var sängarna inköpta från sjukhus, för att det fanns hjul på benen, det var lättare att städa då.
Trappräcket var snidat så att det skulle passa hans hand, hans tumgreppet var insnidat.
Ja det finns tydligen mycket att berätta om Verner von Heidenstams liv. Han var en stor konstnär och en av våra nationalskalder. Han fick nobelpriset 1916, tyvärr fick han efter det skrivkramp och inget mer gavs ut av honom.

Ja, Övralid ligger mycket vackert vid Vättern, framför huvudingången står ett ståtligt körsbärsträd.



                                                     Körsbärsträdet framför huvudingången




                                                   Utsikten från Övralid över sjön Vättern

Efter besöket på Övralid fortsatte sällskapet mot Motala, där vi checkade in på Hotell Nostalgi.
Nu fick vi också vår första pratstund över en kopp kaffe och lite mat. Det blir ju alltid lite att avhandla då man inte träffas så ofta. Vad har hänt med bilarna sen sist m.m.
Efter att stärkt oss var vi redo för att ta en första titt på det berömda Motala bilmuseum. Ja, där fanns många gamla godingar, där var Rollsar och där var Heidenstams bil. De flesta bilmärken var representerade. Förutom bilar fanns där även radioapparater, fotoapparater, teleteknik mm. Jag hittade den första radio som jag minns från min barndom, en Radiola från 1946 

                                                                       Radiola 1946

Nu var i alla fall jag ganska trött och gick för att vila lite innan middagen senare på kvällen.
Tor hade inte tittat färdigt på bilarna så han gick tillbaka till museumet för att fotografera. När han väl gick där ifred från mig i lugn och ro, så kunde han inte bestämma vilka bilar han skulle fotografera. Så det blev inga, jag var säker på att han som vanligt skulle ta jättemånga bilder, så fotograferade  heller inte jag några bilar.

På kvällen samlades vi i restaurangen för att äta vår middag. Vi var alla glada och förväntansfulla.
Vad skulle serveras? Jo, det blev en förrätt bestående av soppa gjord på kräftor.


                                                               Förrätt; kräftsoppa

Huvudrätt Vätternröding med svampsås och sparris, till efterrätt pannacotta. Därtill ett vinpacket. Alltså blev det en god stämning.
Efteråt dans för dem som ville det.

Söndagsförmiddagen efter en god frukostbuffé, styr vi åter söderut mot Dalby. Det skall bli skönt att komma hem igen efter en fin helg och vädret är fortfarande strålande.




Kaffepause i solgasset.






4 kommentarer:

  1. Nej, men Astrid och Tor, TÄNK att ni varit hemma i min hemstad!!! SÅ KUL! Mina föräldrar är här nu, så det här måste jag visa dem imorgon.
    Vi var på Övralid med barnen i somras, på Heidenstamdagen då de delar ut pris, på hans födelsedag (fast vi kom efter prisutdelningen då vi inte trodde barnen skulle uppskattade det så mycket). Jag var där på guidad tur som barn och tyckte det var fantastiskt att han hade sina böcker med guldryggar på ett speciellt ställe för att solen skulle reflektera i dem.
    Ni såg väl graven för hunden också?
    Fin bild på soppan! Jag gillar att fotografera mat! Bilmuseumet... är det samma som Radiomuseumet...? Min pappa har jobbat på Luxor när jag växte upp så det är mycket vi känner igen därifrån!
    Är säker på att ni såg Radiomasterna, tänk att vi klättrade UPP i dem förra sommaren. Tufft!
    Jättetrevligt resereportage! Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Hej Mamma. Låter som om ni hade en topen helg. Fina bilder, fick du upp pappa på någon dans?

    Hoppas ni får en fin helg med långa promenader i skogen.

    Själv ska jag bara tentaplugga

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Ja, Ingrid jag hade dig i tankarna när vi var i Motala. Övralid var fantastiskt fint och även jag blev imponerad av biblioteket, hur han placerat böckerna, inte bara hur ljuset skulle falla på dem utan även efter färg. Hur han möblerade rummen efter hur han hela tiden skulle ha utsikt över Vättern.
    Motala bilmuseum ligger nere vid hamnen i anslutning till Hotell Nostalgi. Det var också trevligt.
    Ha det så gott och hälsa Rickard och barnen

    SvaraRadera
  4. Min föräldrar berättade att Bilmuseumet var något annat än Radiomuseumet :) .
    Jag har också placerat mina böcker i färgordning här nu som Heidenstam. Första gången för mig och det blev rätt fint.

    SvaraRadera