söndag 14 november 2010

Höstmiddag med barn och barnbarn

Så kom fredagen där barnen och barnbarnen skulle komma på besök. Jag hade glatt mig mycket inför kvällen och en del förberedelser var avklarade.

Middagen hade jag letat upp på Internet "Pepparstek på fläskfilé med kantareller". Det var nog slut på säsongen för kantareller, så det fick bli champinjoner istället. Fläskfilé fanns men den såg inte så jättefin ut, jag skulle behöva rensa bort mycket, däremot hittade jag fläskytterfilé som såg fin ut. Alltså blev middagen fläskytterfilé med champinjoner istället. Det gick naturligtvis jättebra och det verkade som alla tyckte det smakade bra, allt gick åt och det brukar vara ett bra betyg.


Pepparstek på fläskytterfilé med champinjoner


Dukat till fest

På middagsbordet hade vi satt en isballong. Då har man fyllt en ballong med vatten och lagt den i frysen för att sen ta upp den och ta bort ballongemballaget. Vips har man en skulptur!  Denna ballong upptog ett stort intresse, efterhand ändrade den ju form, vi den hjälpte den på traven och satte några värmeljus i skålen. Med stor förundran beskådade vi hur vår skulptur började snurra av sig själv. Ja ,samtalsämnet var givet! Både stora och små deltog i naturfenomenet.
Med en isballong kan man väcka nyfikenhet hos alla. Man kan ändra utseendet på den genom att borra hål eller hälla salt på mm. 
Till efterätt hade vi kladdkaksmuffins med grädde och bär.  Eftersom minsta tösen på kalaset nyss fyllt 7 år så firades just hon med prinsesstårta. Både kladdkaka och tårtan gick också åt.
Ja, det blev mycket grädde och sött, men att synda lite ibland tror jag bara gör gott.

Nu börjar det att märkas att vi nalkas jul! En del affärer har börjat ta fram julsaker och idag fylldes brevlådan med julreklam. Så nu skall vi börja handla, frossa tycker affärsmännen.


Dagens julreklam


Tacka vet jag en gammeldags jul som började med första advent. Då åkte adventsljusen fram och man kunde börja smaka på julmusten eller ännu hellre julglöggen. Andra advent julskyltning och dags att baka lussekatter mm.



4 kommentarer:

  1. Låter som ni hade en jättelyckad kväll. Vilken rolig Idee med isballongen, det ska jag ta med till dagis och testa nån dag. Kul att maten blev lyckad.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, idèn fick jag för någon vecka sedan då jag var på utbildningsdag med BSN Öster och naturskolan var på besök. De förevisar detta också för förskolebarn, de riktigt små barnen får små ballonger och det är spännande att se och känna på dem. Så lycka till och tala om hur det går!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Se där! Middagen blev ju en succé! Maten låter jättegod. Verkligen en kul idé med isballongen! Det ska jag komma ihåg och pröva här hemma någon gång!
    Jag skrattar när jag ser Önskeboken. Tänker på när Malin var liten och hade skrivit ett rosa M på allt hon önskade sig och det var ALLT som var rosa och lite till. Halva boken innehöll M. Sedan började hon skriva J också här och där, som förslag på presenter till Johan. Han kunde väl inte skriva själv och hon kände nog att hon skulle kompensera sitt eget storslagna önskande på något sätt :) .

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker dukning och jag tar till mig tipset om isballongen!

    Intressant att du tar upp det där med vardagsrädslor. Visst har man flera sådana, som kan vara lika jobbiga som de stora rädslorna.

    SvaraRadera