söndag 28 november 2010

ADVENT

Så är äntligen advent här. En vit advent, mycket snö och det är ovanligt i Skåne. Advent är en härligt tid, när alla ljusen och stjärnorna lyser upp i fönstren. Nu börjar man planera inför julen och det är hela tiden mycket att göra, kanske lite för mycket så man inte hinner njuta.
Första advent är det för många tradition att gå i kyrkan, så även för mig. Jag gick i vår gamla fina kyrka här i Dalby, där det var familjegudtjänst och kyrkans barnkör sjöng så fint. De var jätteduktiga och flera stycken sjöng solo. Det är härligt att sjunga de traditionela psalmerna Bered en väg för herren och Hosianna. Prästen höll verkligen sin predikan till barnen. Hon talade om att vara en stark människa, inte alltid den som hade starkast muskler eller mest pengar mm. utan den som hade mod.

Eftermiddagen var vi på visit hos vår nyaste granne Mette, som så håller på att få iordning i sitt hus, hon är verkligen duktig och på kort tid renoverat mycket, köket är nästan färdigt. Jag vet sen förra året då vi totalrenoverade vårat kök hur mycket arbete det är. Nya bekanntskaper är alltid givande och Mette verkar otroligt positiv och trevlig.
När huset var till salu blev vi lite oroliga i gatan, då vi har en verklig god grannsämja här. Det kan ju inte vara lätt att efterträda de förra husägarna!

Efter någon timme var det dags att köra till Bjärred och på glöggfika hos dottern, de hade bakat och julpyntat så fint. Vi hade en skön stund där med lite småprat.

Det är väl just en av de fina sakerna med jultiden, vi träffas över lite glögg eller kaffe, besöker någon julmarknad och på sätt kommer ut från stugorna. Förväntan är stor både för barn och vuxna.

Ingrid: Till jul har vi på julafton svensk jul med bl.a sill, julskinka och julgröt eller ris à la Malta,
traditionellt julgodis. Kranskake som byggs som ett torn av ringar och fästs med godis.
På juldagen har vi revbensspjäll, mandelmusslor med grädde och hjortron lite norsk tradition.
Jag är mycket för att förenkla så jag brukar fördela de olika rätterna.

2 kommentarer:

  1. Det är mysigt med 1:a advent. Jag är så glad att vi också har snö här. Det blir så mycket mysigare då!!!

    SvaraRadera
  2. Vilket trevligt initiativ med adventsmys hos Mette! Jag håller med dig om att hon varit helt otrolig med allt hon fått gjort i huset. Jag tror vårt hus tackar oss varje dag för att vi sålde det till Mette :) .
    Jag förtstår att det var fint i kyrkan! Det är så trevligt att komma dit med alla bekanta ansikten. En vit advent är ju som du skriver, VÄLDIGT ovanligt. Vi är ju glada om vi får en vit jul.
    Det låter som en bra tradition att dela upp maten på dagarna, det är ju ändå flera olika juldagar då man ska äta och det är skönt att slippa äta samma julmat hur många dagar som helst.

    SvaraRadera