söndag 7 november 2010

Lite om varje under 2 höstveckor

Nu är det ett bra tag sedan jag skrev i min blog, så jag får sammanfatta de två veckor som gått och hoppas att det inte blir alltför långtråkigt. För mig har tiden bara runnit iväg.
Jag börjar med vårt stora projekt trädgård som vi har hållit på med ett tag och nu kan man se att det så smått börjar ta form

blivande rönnbärsträd

Ja, vår framsida av huset håller på att så sakteliga förändras eller rättare sagt helrenoveras. Det började med att den grävdes upp för någon månad sedan. Marken lutar in mot huset och en dränering behövs. Efter allt arbete med trädfällning och grävning av marken så börjar förnyelsen.
Först av det nya kom ett träd, rättare sagt en lång pinne, som skall bli en rönn med gula rönnbär. Den skall stå framför huset och ingången. Skall bli spännande att se hur det blir sedan.


plantering av idegranshäck "Hilli"




Nästa steg är en häck av idegran som omgärdar framsidan. Planteringen är på gång och vi får hoppas att vi får ner alla plantorna innan frosten kommer. Vi eller framförallt Tor får arbeta mot vädergudarna. Det gäller att hinna så mycket som möjligt innan vintern och frosten kommer, mycket är kvar att göra, vi skall ha natursten, chiffer framför huset som kommer om någon vecka. Därefter får vi se om vi hinner med att plantera något i rabatterna.  En spalje skall snickras så man slipper se garage och soptunnor mm.

Något annat som också upptagit min tid har varit möten. Det har varit sista mötet för mandatperioden i kommunfullmäktige med de som har suttit i 4 år och som avslutades med en buffé i Knutsalen på Rådhuset. Där avtackades de som nu slutar sina uppdrag med en blomma, de var 45 stycket alltså ganska många. Redan veckan därpå var det premiär för nya Kommunfullmäktige, då med 45 nya ledamöter. Det var lite som upprop i skolan, lite förvirring och letande efter vilken plats som man skulle sitta på. Själv får jag en plats på första raden, vilket betyder att jag tillhör de äldres skara. Jag vet inte om det är för att de skall se efter, så att man inte somnar eller att de tror att vi inte hör så noga. Denna gång beslöt vi om vem som skall leda Lunds kommun. Vilka som blev kommunalråd, vilka som skall sitta i kommunstyrelsen mm. Det är som ordföranden sa "det här är bara en susning av hur det blir sedan". Nästa gång skall vi ta budgeten och det brukar bli långbänk, vi har lagt till 2 timmar extra, får se om vi blir klara.

Ett annat möte eller utbildning jag var på, var heldag med skolledarna och politiker i Barn och skolnämnd öster. Det var mycket en trevlig och intressant dag som inledes med att Pernilla Granklint doktorand vid högskolan i Kristianstad pratade om vad eleverna  egentligen lär sig. Hon började med att kunskap inte var bättre förr, den har inte försämrats, däremot förändrats. Det var ju betryggande att höra. Intressant var när hon föreläste om hur barn tolkar kropp och hälsa. Vad lär de sig egentligen och varifrån får de kunskapen. Hon hade gjort intervjuer i olika delar av landet, men också i Afrika, i byar där de inte finns mycket skolundervisning. Det visade sig att kunskapen inte skilde så mycket som man kan tro. Tillgodogör vi oss kunskapen från föräldrar, äldre generationer. I västerländer medier, film mm. Spännande var det.
Resten av dagen fick vi lära oss mycket om teknik i förskolan och skolan. Den inledes med att lågstadieelever från Hagalundskolan uppträdde och framförde Evighetsmaskinen, de hade också gjort sina egna konstiga manicker.
Vi fick inte vara sysslolösa, utan framför oss sattes en låda med Lego mindstorms, vi skulle färdigställa en robot! Tur att i min grupp var en slöjdlärare, annars hade det inte gått.

Förra söndagen var det avslut på jubileumet  Dalby 950 år. I kyrkan framfördes skådespelet "Tiden går men Templet består" av ungdomar där de yngsta var 10 år och den äldste 23 år. Mycket skratt och ett muntert spel som framfördes av skickliga skådespelare.
Det var också Hallowen och som tur var hade jag inhandlat lite godis. Till oss kom ett gäng söta häxor och spöken.




söta häxor och spöken

Igår var det Alla helgons dag och jag hann inte till mina föräldrars grav i Malmö för att lägga krans och tända ett ljus utan fick göra det idag istället. Detta beroende på att mina kära barnbarn spelade  hockey  i Landskronacup. Vi var där naturligtvis och hejade på. De måste ju ha supporter. Jag är full av beundran för dessa barn från 7 år och uppåt hur duktiga de är.  Saras lag var jätteduktiga, vann 2 matcher och Sara gjorde mål och en match spelade de oavgjort, den matchen blev en riktig rysare. Lilla Hannas lag gick det inte lika bra för, de förlorade, men spelade tappert.  De lär sig för varje gång.






3 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket som händer hemma!! Det ser ut att bli fint på framsidan av huset. Jag längtar till vi kommer hem på jullovet och kan se det på riktigt.
    Jag tror det är en ÄRA att ni som varit med längst får sitta längst fram, inget annat :) .
    Duktiga barnbarn har ni definitivt!
    Här rusar det på som vanligt, framför allt väldigt många besök som varit i mesta laget, men verkligen jättetrevliga. Efter helgen som kommer får vi dock lite andrum. Bra det också.
    Hälsa Tor! Kram.

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas att när ni kommer hem till jul att ni inte bara tittar på vår trädgårdsframsida,(det är inte säkert den är färdig) utan även kommer in så vi får prata lite grann och kanske en liten bit mat. Det skulle vara trevligt och ni är så välkomna när ni kommer till Dalby,

    SvaraRadera
  3. Tack Astrid! Vi kommer säkert förbi till jul och säger hej. Men hur mycket vi stannar vet jag inte ännu, har inte hunnit planera så långt fram. Vi ska i alla fall till huset och hämta lite saker som är kvar och så vill barnen träffa kompisar.

    SvaraRadera